Aurornis-xuiVă amintiţi de Archaeopteryx, acea creatură în formă de pasăre despre care mulţi consideră  că ar fi prima care a apărut ? Ei bine, tocmai a fost descoperită o pasăre care a apărut înaintea acesteia: Aurornis Xui, o specie nou descoperită de dinozauri.

Aceasta ar putea fi cel mai vechi membru cunoscut al arborelui genealogic al păsărilor. Numită pe scurt Aurora, numele său înseamnă "zori" sau "răsărit", iar porecla cu siguranţă i se potriveşte.

Dinozaurul a trăit în urmă cu aproximativ 160 milioane ani în Cretacicul inferior. Scheletul său admirabil a fost găsit conservat în sedimentele de lut  din Tiaojishan din provincia Liaoning din China.

Aurornis-xui

Nu lăsaţi imaginea de mai sus să vă înşele, acest animal a fost destul de mare,  măsurând aproape o jumătate de metru în înălţime (1,7 picioare) şi aproximativ 20 de centimetri lungime. Membrele sale superioare erau prevăzute cu gheare şi avea nişte dinţi pe care îi utiliza pentru a se hrăni cu insecte şi alte mici creaturi din era Jurasicului.

Avea, de asemenea, patru "aripi" prevăzute cu pene situate la partea din spate a picioarelor sale. Aurora nu putea zbura, dar a fost, probabil, un planor excelent.

Archaeopteryx, o creatură care a trăit acum aproximativ 10-15 milioane de ani, nu mai este este în prezent considerată a fi prima pasăre din lume. Deşi încă se dezbate considerabil pentru a stabili dacă Aurora şi Archaeopteryx au fost mai mult dinozauri decât păsări, cercetătorii afirmă că există o delimitare clară în prezent între dinozaurii non-aviari şi păsări în perioada din a doua jumătate a Jurasicului, o delimitare care începe odată cu grupul de dinozauri numit Maniraptora.

Detalii suplimentare ne sunt furnizate de către Nature News.

Pascal Godefroit şi colegii săi susţin că Aurornis este cel mai vechi membru cunoscut al Avialae, grup care include orice animal care este mai strâns  înrudit cu păsările contemporane decât cu dinozaurii non-aviari, cum ar fi Velociraptor. Având în vedere faptul că Aurornis s-a înrădăcinat la baza copacului aviar, cercetătorii plasează Archaeopteryx mult mai sus în ierarhie, cu fermitate în descendenţa Avialae, şi nu alături de dinozaurii non-aviari aşa cum au sugerat recent alţi cercetători.

Godefroit remarcă că plasarea Archaeopteryx înapoi în descendenţa pasărilor implică faptul că abilitatea de a zbura a evoluat o singură dată în rândul păsărilor şi a dinozaurilor. Dacă Archaeopteryx, cu aripile sale relativ bine dezvoltate, a fost mult mai  îndeaproape înrudit cu Velociraptor din rândul păsărilor, mecanismul zborului ar fi trebuit să evolueze de două ori.

Aurornis-xui
Aurornis Xui

Traducere de Ecaterina Pavel după this-is-the-worlds-earliest-bird

Dacă găsiţi scientia.ro util, vă rugăm să susţineţi site-ul printr-o donaţie.

Găzduire 2019: 485 €. Donat: 106.55