O „imagine” a găurii negre M87* (aflată în centrul galaxiei M87), obținută cu ajutorul luminii polarizate

Colectivul EHT (The Event Horizon Telescop), care a reușit anterior să producă prima imagine a unei găuri negre (vezi articolul acesta pentru detalii), a făcut publică în ultima parte a lunii martie o nouă imagine a găurii negre M87*, aflată în centrul galaxiei Messier 87, obținută cu ajutorul luminii polarizate. Este prima dată când astronomii au reușit să măsoare polarizarea, rezultat al influenței câmpurilor magnetice de la marginile găurii negre. Aceste noi observații sunt esențiale în a înțelege emisiile energetice de materie din centrul galaxiei M87.

Colectivul EHT a folosit 8 telescoape, răspândite pe toată suprafața Terrei, pentru a obține rezoluția imaginii de mai sus. A creat, practic, un telescop de dimensiunea Pământului.

Lumina devine polarizată atunci când trece prin anumite filtre (așa funcționează și ochelarii de soare cu polarizare) ori atunci când este emisă în zone din spațiu puternic magnetizate.

Reprezentare grafică a modului de transmitere în spaţiu a undelor electromagnetice.
Undele electromagnetice (lumina) călătoresc în spaţiu în modul descris grafic mai sus. Cei doi vectori reprezentaţi cu roşu şi albastru reprezintă vectorul electric, respectiv vectorul magnetic, care sunt perpendiculari unul pe celălalt, iar ambii sunt perpendiculari pe direcţia de deplasare a undelor.

Capacitatea de a identifica lumina polarizată din proximitatea unei găuri negre permite, pe de-o parte, obținerea unei imagini mai clare a găurii negre (a fenomenelor din jurul acesteia), iar, pe de altă parte, permite obținerea unei „hărți” a liniilor de câmp magnetic de la marginea găurii negre. Această „hartă” permite înțelegerea modului în care gaura neagră absoarbe materie și emite jeturi puternice de materie, care se întind pe suprafețe enorme, de circa 5.000 de ani-lumină.

Ce este polarizarea luminii?

M87* este o gaură neagră de 6,5 miliarde de ori mai masivă decât Soarele, aflată la 55 milioane de ani-lumină depărtare de noi. Gaura neagră se rotește în sensul acelor de ceasornic și se estimează că ar „consuma” echivalentul a mii de planete ca Terra în fiecare an.

Călătorie către M87*

Observarea câmpurilor magnetice de la marginea găurii negre au dus și la o altă concluzie interesantă: probabil că aceste câmpuri sunt suficient de puternice pentru a respinge gazul fierbinte (blocând, așadar, căderea acestuia în gaura neagră). O parte din acest gaz este, totuși, atras către centrul găurii negre, depășind „orizontul evenimentelor” (linia care delimitează gaura neagră și care, odată trecută, nu mai permite ieșirea din gaura neagră).

Cum afectează câmpurile magnetice imaginea unei găuri negre