În celebrul film al anului 1998, Armageddon, supervedetele hollywoodiene Bruce Willis şi Ben Affleck literalmente făceau să explodeze un asteroid care era foarte aproape de un impact cu Terra. Dincolo de poveştile ştiinţifico-fantastice, cât de probabil este totuşi un asemenea scenariu apocaliptic pentru planeta albastră?

Există o mulţime de obiecte nedescoperite încă şi care rătăcesc prin sistemul nostru solar, mai aproape sau mai departe de Terra, care ar putea reprezenta mai devreme sau mai târziu un potenţial pericol pentru planeta Pământ. Dar totuşi, cât de mare este acest pericol?

Deşi Uniunea Americană de Geofizică desfăşoară activităţi de depistare şi prezicere a traiectoriei unor astfel de obiecte celeste, dintre cele descoperite până în prezent doar traiectoria unuia dintre asteroizi este caracterizată de o probabilitate ce nu poate fi considerată neglijabilă, dar care, cu toate acestea, este foarte mică, de a intra în coliziune cu Terra.

Numele acestui asteroid, cu o lungime de 300 de metri, este Apophis, iar calcule date publicităţii în Ajunul Crăciunului în anul 2004 relevau o probabilitate ceva mai mare de 2% ca acest asteroid să lovească Pământul în anul 2029. Observaţii astronomice mai precise efectuate ulterior şi însoţite de calculele matematice de rigoare au dus probabilitatea undeva la o şansă din 250.000, dar spaima iniţială a crescut interesul în domeniul detecţiei şi apărării împotriva unor eventuale coliziuni cu asteroizi.

Deşi se pare că am scăpat de o "întâlnire" cu Apophis totuşi, la data de 13 aprilie 2029 acesta va trece mai aproape de Terra decât orice alt obiect învecinat de care astronomii au cunoştinţă, şi anume la doar 18.300 de mile deasupra suprafeţei planetei. Iată şi o simulare grafică a apropierii asteroidului de Pământ, din perspectiva lui Apophis, realizată în cadrul Jet Propulsion Laboratory al NASA:

Credit: JPL/NASA

Surse: AICI şi AICI.

Ne poți ajuta cu o donaţie.