Zahăr în spaţiuO stea tânără are în apropierea acesteia, spun astronomii, zahăr! O echipă de astronomi europeni şi americani au găsit semne ale unei molecule simple de zahăr, glicolaldehida, într-un nor de gaz din jurul unei stele tinere asemănătoare Soarelui.

Situat la 400 de ani-lumină distanţă, este pentru prima dată când zahărul a fost localizat în jurul unui astfel de obiect ceresc - iar acest lucru indică faptul că ceea ce pot fi numite cărămizi primordialele care au stat la baza vieţii sunt prezente atunci când planetele încep să se formeze în jurul stelelor.

Pentru a putea face această constatare, cercetătorul şef Jes Jorgensen de la Institutul Niels Bohr din Danemarca a folosit Observatorul ALMA (Atacama Large Millimeter/ submillimeter Array). ALMA este un dispozitiv receptor du unde radio extrem de sensibil care este capabil să capteze lungimi de undă extrem de scurte; fără această caracteristică descoperirea ar fi fost imposibilă.

Folosind ALMA, cercetătorii au fost capabili să se focalizeze pe semnăturile caracteristice ale radiaţiilor emise de moleculele de zahăr. ALMA a fost capabil să capteze aceste semnături de la undele radio, pe care cercetătorii au putut să le cartografieze şi să le identifice.

Aceasta nu este prima dată când glicolaldehida a fost găsită plutind în adâncul spaţiului interstelar, dar este prima dată când aceasta a fost reperată în apropierea unei stele de tipul Soarelui, la distanţe comparabile cu distanţa de la Uranus la Soare în sistemul nostru solar. Ca urmare, descoperirea este un indiciu puternic că acei compuşi chimici necesari pentru a susţine viaţa sunt deja existenţi la momentul constituirii planetei.

Concret, glicolaldehida este o componentă-cheie a ARN-ului, care la fel ca ADN-ul, este un precursor al vieţii.

Mai mult decât atât, gazul care conţine moleculele de zahăr este în cădere către una dintre stelele din sistem. "Moleculele de zahăr nu sunt numai la locul potrivit pentru a-şi găsi drumul către o planetă, dar acestea merg, de asemenea, în direcţia corectă", a remarcat Jorgensen printr-un comunicat.

Pentru a avansa, astronomii speră să obţină o lămurire despe cât de complexe pot ajunge aceste molecule înainte de a fi încorporate în noi planete - un indiciu important despre compoziţia timpurie a unor noi planete şi compuşii chimici pe care-i deţin, care ar putea în cele din urmă să dea startul proceselor de viaţă.

Întregul studiul va fi publicat într-un număr viitor al revistei Astrophysical Journal Letters.

Traducere de Ana Spătaru, după this sun like star is surrounded by sugar.