TerraUn studiu al oamenilor de ştiinţă de la Universitatea din Bristol (Regatul Unit) arată că prin selectarea atentă a varietăţilor de plante agricole cultivate, mare parte din Europa şi America de Nord ar putea avea vara temperaturi mai mici cu până la un grad.

Acest lucru ar însemna o răcire de 0.1˚ C la nivel mondial, echivalentul a 20% din încălzirea globală produsă de la Revolutia Industrială până astăzi.

Culturile agricole constituie deja o metodă de combatere a încălzirii globale datorită proprietăţii plantelor de a reflecta razele soarelui într-o proporţie mai mare decât vegetaţia naturală. Nu toate speciile unei culturi au aceeaşi capacitate de reflexie şi de aceea este necesară alegerea celor care reflectă mai bine razele solare. Datorită faptului că agricultura este o industrie globală, această răcire s-ar putea extinde.

Dr. Andy Ridgwell şi colegii săi de la Universitatea din Bristol sunt de părere că aceste culturi ar trebui alese în aşa fel încât să se exercite un control asupra climatului în aceeaşi măsură în care sunt alese pentru a maximiza producţia de hrană. Acesta este de părere că alegând culturile cu cea mai mare capacitate de reflexie sau modificându-le genetic, temperaturile din timpul verii pot fi scăzute cu peste  1˚ C în mare parte din centrul Americii de Nord şi în Eurasia.

Estimare temperaturi globale

La sfârşitul acestui secol se estimează că creşterea temperaturii va fi repartizată precum în imaginea din stânga, unde alb înseamnă o creştere de 2 grade şi negru o creştere de 8 grade. Pe de altă parte, dacă în agricultură se vor folosi plante care reflectă mai mult lumina solară, aceste creşteri vor fi mai puţin pronunţate, aşa cum se observă în imaginea din dreapta.
Credit imagine: Science Daily.

Echipa încearcă să aleagă dintre speciile cultivate pentru producerea de hrană în loc să le înlocuiască cu altele noi, astfel realizându-se maximizarea reflexiei solare fără a fi afectată producţia de hrană.

Capacitatea de reflexie a plantelor diferă în funcţie de proprietăţile suprafeţei frunzelor şi dispunerea acestora. Prin urmare, echipa a propus ca varietăţile de plante cultivate să fie alese după puterea de reflexie, alături de celelalte criterii folosite înainte.

Din moment ce societatea refuză să renunţe la combustibilul fosil care este responsabil pentru emisiile de dioxid de carbon în atmosferă, creşterea unor culturi cu un grad mai mare de reflexie este o alternativă pentru reducerea valurilor de căldură şi a secetei din aceste zone. Această metodă are rezultate sigure şi rapide la un preţ accesibil.

Ridgwell susţine că mai este nevoie de cercetări pentru a identifica exact speciile cele mai potrivite pentru a reflecta razele solare şi că va fi nevoie de fonduri pentru a verifica dacă proprietăţile plantelor actuale sunt suficiente sau dacă va fi nevoie de modificări genetice în viitor.

Sursa: Science Daily