CeluleCercetători de la MIT şi Universitatea Harvard au dezvoltat o nouă tehnică ce permite filmarea celulelor din interiorul ţesuturilor vii. Tehnica se numeşte microscopie prin împrăştiere Raman stimulată şi poate înlocui biopsia în cazul cancerului.

Celulele pot fi acum văzute în timp real în trecerea lor prin vasele capilare. Tehnica, denumită microscopie prin împrăştiere Raman stimulată (stimulated raman scattering (SRS) microscopy) permite generarea unor videoclipuri în care este surprinsă mişcarea celulelor în interiorul ţesuturilor şi poate înlocui biopsia în diagnosticul cancerului.

Microscopia SRS se bazează pe transmiterea unor fascicule laser către ţesut, ceea ce produce vibraţii ale atomilor moleculelor. Cum diferitele molecule vibrează în mod diferit, la diferenţe diferite, se poate distinge între tipurile de molecule existente cu ajutorul softului care gestionează procesul de scanare a ţesutului. Această tehnică renunţă aşadar la vopsele, care pot fi toxice şi care interferează cu procesele biologice.

Până recent, SRS a funcţionat în mod eficient doar pentru ţesuturile moarte, pentru ţesutul viu reflectând prea multă lumină, iar procesul de captare şi procesare fiind încă imatur. Pentru a elimina aceste disfuncţii, Brian Saar, de la MIT şi colegi ai acestuia de la Harvard au proiectat un nou sistem de colectare a luminii. Aceştia au inventat un sistem de focalizare a luminii către ţesutul vizat printr-o mică fantă a fotodetectorului, reducând astfel împrăştierea luminii reflectate şi producând o imagine mai clară a proceselor biologice.

Noua tehnologie permite "filmarea" la o rată de 30 de cadre pe secundă, în comparaţie cu un cadru pe minut, vechea performanţă. Raportul semnal-zgomot şi noul sistem de procesare a imaginilor permit crearea unui material video de o calitate bună.

Ca urmare, cercetătorii au acum capacitatea de a privi la ce se întâmplă în ţesutul organismelor vii. Microscopia SRS permite, de pildă, studierea în timp real a fluxului sanguin şi poate fi un bun instrument pentru stabilirea diagnosticului clinic. În privinţa tumorilor, chirurgii pot renunţa la metoda curentă, de analiză a ţesutului recoltat într-o încăpere separată, folosind vopsele nocive, putând observa ce se întâmplă în ţesutul pacientului cu acesta de faţă, în timp real.

În viitorul imediat, microscopia SRS va fi folosită pentru a studia absorbţia şi procesarea drogurilor în organismul uman.

Textul de mai sus reprezintă traducerea şi adaptarea acestui articol, realizată cu acordul New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.