Imaginea de mai sus este rezultatul combinării a mai multor imagini ale fotonilor folosiţi în experiment, pe măsură ce fotonii trec printr-o serie de tranziții în patru faze.
Credit: (Moreau et al., Science Advances, 2019)

Inseparabilitatea cuantică este un concept din mecanica cuantică conform căruia atunci când o pereche de particule, în anumite condiţii, devin cuplate cuantic, cunoscând starea uneia (ca de exemplu spinul), cunoaştem în mod automat starea celeilalte (aşadar, particulele interacţionează într-un mod previzibil între ele). Altfel spus, două particule cuplate cuantic păstrează între ele o conexiune fundamentală, chiar dacă sunt separate în spaţiu, iar la orice acțiune efectuată asupra unei particule (de exemplu, când sunt măsurate, iar starea de superpoziţie cuantică colapsează), cealaltă particulă pereche va răspunde instantaneu. Dificultatea este următoarea: particulele par că pot comunica de la distanţă instantaneu, oricare ar fi distanţa dintre ele, iar acest lucru pare a încălca principiul vitezei maxime în univers (viteza luminii), instituit de Albert Einstein. Oricât de bizar ar fi, inseparabilitatea cuantică a fost testată şi dovedită reală.

Inseparabilitatea cuantică este o componentă cheie a mecanicii cuantice, care constituie baza pentru domenii precum: computerele cuantic ori criptografia cuantică; există, deci, un interes considerabil în îmbunătăţirea înțelegerii noastre privind acest fenomen.

Cercetători de la Universitatea din Glasgow, au studiat o formă de inseparabilitate cuantică cunoscută sub numele de "inseparabilitatea Bell", descrisă de fizicianul John Stewart Bell.

Albert Einstein a conceput teoria relativităţii speciale și generale, dar acesta nu s-a împăcat cu ideea mecanicii cuantice privind inseparabilitatea cuantică. Acesta a crezut că teoria mecanicii cuantice este incompletă, că există variabile ascunse, necunoscute fizicienilor, care explică ciudăţenia "acţiunii de la distanţă" implicată de inseparabilitatea cuantică.

Recent, cercetătorii amintiţi din Glagow au "fotografiat" inseparabilitatea cuantică... Aceştia au generat o pereche de fotoni cuplaţi cuantic cu ajutorul unui cristal de borat de bariu şi a unui laser. Mai multe detalii în videoclipul de mai jos.

Prima imagine a "inseparabilităţii cuantice"