Levitatie magnet deasupra unui supraconductorÎn decursul ultimelor decenii, diferitele dispozitive de camuflare au ajuns din ce în ce mai aproape de realitate. Oamenii de ştiinţă au reuşit să ascundă obiectele de ochiul uman folosind diverse metamateriale. Despre o nouă reuşită, în continuare.

Cercetătorii au creat bariere sonice invizibile, au ”mascat” chiar şi căldura, iar acum sunt pe cale să facă invizibilă până şi existenţa un câmp magnetic.

Vasele care navighează pe timp de război sunt uneori scufundate de mine de care nu se lovesc direct, fiind detectate din apropiere prin intermediul câmpului lor magnetic, care face mina să explodeze. Pacienţii investigaţi cu tehnici de imagistică prin rezonanţă magnetică (RMN) sunt supuşi unui enorm câmp magnetic care poate deveni o problemă în cazul în care pacientul ar avea implantat un pacemaker (stimulator cardiac).

Până acum ascunderea  unui câmp magnetic părea a fi ceva imposibil, dar un grup de cercetători de la “Universidad Autonoma” din Barcelona au reuşit să conceapă un “antimagnet”.

“Antimagnetul” este descris ca un dispozitiv de camuflare pentru câmpurile magnetice şi de fapt nu este altceva decât un dispozitiv de camuflare de formă clasică. Poate să ia forma obiectului pe care îl îmbracă şi, de asemenea, are mai multe straturi. Cel mai aproape de obiectul emiţător de câmp magnetic ar trebui să fie un strat de material supraconductor. Supraconductorii, materiale care atunci când sunt aduse la o anumită temperatură (foarte joasă) conduc electricitatea fără nici o rezistenţă, au fost cea mai bună alegere pentru a realiza respingerea câmpurilor magnetice. Există imagini şi filmuleţe cu magneţi care se rotesc deasupra supraconductorilor, levitând la o anumită distanţă de material. Supraconductorul blochează efectul magnetului.

Problema este că îl blochează pe ambele părţi. Magneţii din afara dispozitivului de camuflare a câmpului magnetic ar simţi “împingerea” ca fiind propriul câmp care îl blochează. Singura soluţie este să se căptuşească şi cealaltă parte a "mantalei" magnetice invizibile cu mai multe straturi de metamateriale. Fiecare metamaterial ar trebui să aibă o permeabilitate diferită faţă de câmpurile magnetice, creând iluzia că exteriorul câmpului magnetic  a fost penetrat de interiorul mantalei.

Impresia generală ar fi aceea a unei bucăţi ”albe” de spaţiu care acoperă câmpul magnetic din interior şi îl lasă să treacă nedetectat.

Textul reprezintă traducerea articolului Scientists design an ‘antimagnet’, publicat de io9.com.
Traducerea: Claudia Rusu