Rezultatul din titlul acestui articol este, fără îndoială, corect! Nu e nimic necurat la mijloc. Iată de ce calculul este corect. Desigur, prima operaţie pe care trebuie s-o efectuăm este împărţirea: 220:2=110. Ulterior efectuăm scăderea: 230-110=120. Dacă efectuăm întâi scăderea (230-220=10) şi apoi împărţirea (10:2), obţinem 5, dar ordinea operaţiilor este greşită. Şi, totuşi, am spus că e corect: 230 - 220 : 2 = 5! Şi încă susţinem asta! Care-i misterul?

Comentarii -

Să zicem că te afli într-un concurs televizat și ți se oferă posibilitatea alegerii dintre trei uși. În spatele unei uși se află un automobil; în spatele celorlalte două uşi se află capre. Desigur, îţi doreşti să câştigi maşina. Alegi o ușă, să zicem uşa nr. 1. Gazda concursului, care știe ce se află în spatele ușilor, nu te lasă să vezi ce este în spatele uşii pe care ai ales-o şi deschide încă o ușă, să zicem uşa nr. 3, în spatele căreia vezi că este o capră. Apoi gazda îţi oferă şansa să-ţi schimbi opţiunea, dar, desigur, fără a te uita la ce e în spatele uşii pe care ai ales-o, ştiind deja că în spatele uşii nr. 3 este o capră.

Întrebarea pentru tine e următoarea: este în avantajul tău să-ţi schimbi opţiunea? Cresc şansele de a câştiga maşina dacă alegi uşa nr. 2?

Gândeşte-te un pic, decide-te dacă este util să-ţi schimbi opţiunea, apoi citeşte restul articolului.

Comentarii -

Înmulţirea mentală a doua numere formate din două cifre, ca, de exemplu, 78x93, poate fi destul de dificilă pentru o minte neantrenată. În cadrul acestui articol vă prezentăm o metodă simplă care, cu puţină practică, vă pot ajuta să ajungeţi un adevărat maestru al matematicii mentale. Odată însuşită, metoda poate fi extrem de utilă pentru elevi, la clasă, dar şi în alte contexte în care este util să poţi face rapid un calcul mental.

Comentarii -

Zi naştereSâmbătă am fost invitat la o petrecere unde au venit suporteri pasionaţi ai homeopatiei (eram singurul bizar de acolo). Erau în jur de 20-25 de persoane şi am avut uriaşă surpriză de a da peste cineva născut în aceeaşi zi cu mine (nu în acelaşi an).

Comentarii -

Metoda calcul ziua saptamaniiCunoaşteţi persoane care pot calcula în ce zi a săptămânii cade o anumită dată, din trecut sau viitor, indiferent cât de îndepărtată în timp e data respectivă? Aflaţi că pentru a vă uimi şi dumneavoastră prietenii astfel este necesar să stăpâniţi doar câteva trucuri mentale simple.

Comentarii -

Matematica distractivăRevenim astăzi cu o nouă pastilă de matematică transpusă în versuri. De data aceasta autorul vă invită să stabiliţi de câtă hrană are nevoie un dinozaur mai mic, ştiind cât mănâncă unul mai mare... Ca de obicei, rezultatul îl vom oferi după câteva zile.

Comentarii -

Vă prezentăm astăzi cu o nouă pastilă de matematică transpusă în versuri. De data aceasta autorul vă invită să stabiliţi după cât timp două trenuri, care se apropie unul de altul  cu viteze diferite, se vor întâlni. Ca de obicei, rezultatul îl vom oferi după câteva zile.

Comentarii -

Vă prezentăm astăzi cu o nouă pastilă de matematică transpusă în versuri. De data aceasta veţi avea un pic mai mult de muncă, pentru că trebuie să arătaţi că aria unei anumite suprafeţe este constantă. În plus, autorul vă invită să aflaţi şi cât este.

Comentarii -

Revenim astăzi cu o nouă pastilă de matematică transpusă în versuri. Vă prezentăm o problemă de perspicacitate, în care autorul vă invită să vă folosiţi puterea minţii pentru a găsi metoda potrivită  şi a depista conţinutul a trei cutii cu bile.

Comentarii -

Matematica distractivăRevenim astăzi cu o nouă pastilă de matematică transpusă în versuri. De data aceasta vă prezentăm o scurtă problemă de perspicacitate, în care autorul vă invită să folosiţi cartonaşe pentru a rezolva o problemă pe tabla de şah.

Comentarii -

Matematica distractivăRevenim cu o nouă pastilă de matematică transpusă în versuri. De data aceasta vă prezentăm o scurtă problemă de perspicacitate, în care autorul vă invită să stabiliţi cum vor reuşi doi ţărani, însetaţi, să împartă 8 litri de vin.

Comentarii -

Matematica distractivăRevenim cu o nouă pastilă de matematică transpusă în versuri. De data aceasta vă prezentăm o scurtă problemă de perspicacitate, în care autorul vă invită să stabiliţi modul în care călătorii urcă în vagoanele unui tren. Soluţia o vom oferi în scurtă vreme.

Comentarii -

Matematica distractivăRevenim cu o nouă pastilă de matematică transpusă în versuri. De data aceasta vă prezentăm o scurtă problemă de logică, în care autorul vă invită să stabiliţi ce număr urmează într-un şir constituit după o anumită logică. Soluţia o vom oferi în scurtă vreme.

Comentarii -

Matematica distractivăNe întoarcem cu matematica transpusă în versuri. De data aceasta vă prezentăm două scurte probleme cu beţe de chibrit, în care autorul vă invită să rezolvaţi două calcule aparent simple, mutând un singur băţ. Ca de obicei, vă oferim şi soluţia în josul paginii.

Comentarii -

Matematica distractivăO nouă problemă-poezie. De data aceasta vă prezentăm o problemă interesantă având ca subiect firele de păr de pe capul... gălăţenilor. Dacă sunteţi din Galaţi, trebuie musai să vedeţi despre ce e vorba. Dacă nu, curiozitatea nu vă va lăsa pasivi.

Comentarii -

Matematica distractivăO nouă problemă-poezie, de data aceasta despre un melc rătăcit într-o fântână, care doreşte - habar nu avem de ce :) - să ajungă la lumină. Ca de obicei, puteţi să vă stoarceţi creierii în tihnă pentru a rezolva problema, dar dacă nu merge, aveţi răspunsul în partea de jos.

Comentarii -

Matematica distractivăIată o metodă interesantă de a face matematica atractivă şi distractivă, prin intermediul poeziei. Începând de astăzi vă vom oferi regulat o serie de poezii scrise de matematicianul şi scriitorul Petre Rău. Prima poezie este despre paradoxul lui Zenon.

Comentarii -

Zenon a fost un filozof grec presocratic, din sudul Italiei, membru al şcolii filozofice din Elea, întemeiată de Parmenide. Vă prezentăm în acest articol trei din cele mai cunoscute patru paradoxuri ale lui Zenon, unele dintre cele mai faimoase, mai durabile, mai şocante şi mai interesante paradoxuri, formulate de filozoful eleat în anul 450 î.Hr.

 

Zenon din Elea

Filozoful grec Zenon, discipol al lui Parmenide, a trăit în secolul al cincilea î. Hr. şi ne-a lăsat moştenire câteva paradoxuri foarte profunde a căror rezolvare ne invită să medităm asupra noţiunilor de infinit şi de mişcare. A fost numit de Aristotel fondatorul dialecticii (formă veche de găsire a adevărului, cunoscută şi drept arta interlocuţiunii).

Comentarii -

Există o metodă foarte simplă pe care o puteţi folosi pentru a ridica la pătrat numere mari, care au 5 la final. Să luăm următorul exemplu: 852. Rezultatul este 7225 şi poate fi calculat în câteva secunde, fără nicio bătaie de cap. Cum? Iată metoda:

Ultimele două cifre ale rezultatului vor fi mereu 2 şi 5. Deci orice înmulţire de genul a5xb5 va avea ultimele două cifre 25.

Primele două cifre rezultă din înmulţirea dintre prima cifră (8) şi cifra cu unu mai mare (9), deci 8x9=72.

 

Iată câteva exemple:

652 = 4225.
După cum am stabilit, 25 rezultă din înmulţirea 5x5 şi este mereu prezent la finalul înmulţirilor numerelor cu 5 la final. 42 rezultă din înmulţirea dintre primul număr (6) şi numărul mai mare cu unu decât acesta (7): 6x7=42.

 

952 = 9025.
5x5=25, iar 9x10=90.

 

Comentarii -

Tabla înmulţiriiEi bine, titlul nu descrie pe deplin situaţia. În fapt este vorba despre un truc ce ajută la efectuarea înmulţirilor, atunci când se cunoaşte înmulţirea până la 5x5. Odată cunoscută prima parte a tablei înmulţirii, calculele mai grele pot fi rezolvate uşor prin trucul detaliat aici.

Comentarii -

Matematica distractivăSă spunem că trebuie să adunaţi rapid, în minte, mai multe numere consecutive, de pildă 5 + 6 + 7 + 8. Această adunare poate fi făcută după metoda clasică, adunând primul număr cu al doilea, rezultatul cu al treilea ş.a.m.d. Dar ce facem în cazul seriilor mai lungi?

Comentarii -

 

Matematica distractivăRegulile de mai jos nu sunt, desigur, pentru adulţi, ci pentru elevii din clasa întâi, în cazul adunării şi din clasa a II-a, în cazul înmulţirii. Pentru aceştia, credem, regulile de mai jos se pot constitui în instrumente utile pe care le pot folosi în rezolvarea rapidă a adunării şi a înmulţirii cu 9.

Desigur, am scris acest articol pentru părinţii care, citind aceste reguli, pot veni în ajutorul copiilor lor prin explicarea acestor modalităţi de a face rapid calcule.

 

Adunarea cu 9

9 + 5 = 14

Regula: orice număr dintr-o singură cifră adunat cu 9 va fi format din 1 şi numărul mai mic  cu 1 decât pe care-l adunaţi cu 9. Din experienţă, copilul de 6, 7 ani va pricepe uşor această regulă prin exemple repetate. Dacă îi veţi explica trucul şi atât, probabil că nu veţi avea niciun succes.

La unii copii funcţionează bine această regulă şi aplicată adunării cu 8, explicându-le că trebuie să scadă 2 din numărul pe care-l adună cu 8. Li se pare mai simplu - şi este - să scadă 2 din 7 (numărând înapoi), decât să adune, se spunem, 8 + 7.

 

 

Înmulţirea cu 9

9 x 6 = 54

Regula: orice număr înmulţit cu 9 va da un număr format din numărul mai mic cu unu decât cel cu care este înmulţit 9 şi numărul care reprezintă diferenţa dintre 10 şi numărul cu care este înmulţit 9. Regula nu mai este valabilă atunci când e vorba de numere mai mari decât 9.

Exemple:

9 x 6 = 54

5 - pentru că este mai mic cu 1 decât 6, şi 4 pentru că 10-6=4.

----------------

9 x 7 = 63

6 - pentru că este mai mic cu 1 decât 7, şi 3 pentru că 10-7=3.

 

Comentarii -

Deşi înmulţirea în minte a unui număr oarecare format din două cifre cu 11 nu este chiar o sarcină dificilă, există o metodă foarte rapidă pentru a face acest lucru. Pentru ca înmulţirea rapidă să dea rezultate corecte, este nevoie ca numărul pe care-l înmulţiţi cu 11 să fie format din două cifre.


Deşi înmulţirea în minte a unui număr oarecare format din două cifre cu 11 nu este chiar o sarcină dificilă, există o metodă foarte rapidă pentru a face acest lucru. Pentru ca înmulţirea rapidă să dea rezultate corecte, este nevoie ca numărul pe care-l înmulţiţi cu 11 să fie format din două cifre.

Să luăm un exemplu: 63*11.
Regula este următoarea: se adună cele două cifre ce formează numărul (în cazul nostru, 6+3=9), se aşază acest număr între cele două cifre ale numărului, adică între 6 şi 3 (vom avea 693) şi astfel am aflat rezultatul înmulţirii!

Alt exemplu: 54*11=5(5+4)4=594


Dar ce facem în cazul în care suma celor două cifre este mai mare decât 9? În acest caz adăugăm 1 la cifra din stânga a numărului, astfel:

67*11=6!(6+7)7=6!(13)7=737

 

+++ matematica distractivă +++ matematica distractivă +++ matematica distractivă ++

Comentarii -

Iată un truc cu ajutorul căruia, folosind matematica, vă veţi putea impresiona prietenii cu abilităţile dumneavoastră de ghicitor. Înainte să explicăm trucul, să-l experimentăm împreună. Aşadar:

Comentarii -

Calculul factorial... De acord, este o chestiune simplă pe care mulţi elevi o stăpânesc pentru că o folosesc la şcoală. Dar scopul acestui articol nu este să creeze matematicieni, ci doar să reamintească celor care au uitat ce este factorialul, cum se calculează şi la ce foloseşte.

Comentarii -

Iată un lucru interesant care se întâmplă atunci când înmulţim numere identice. Să înmulţim de exemplu 12*12. Dacă păstrăm suma celor două numere, adică 24, dar scădem unu din partea stângă a înmulţirii şi îl adunăm în dreapta, vom avea următorul şir de înmulţiri

Comentarii -

Caracteristica cea mai evidentă a sistemului nostru de numeraţie este folosirea bazei 10. Numărăm în unităţi de câte zece. Această bază a fost aleasă de multe culturi, dar şi alte baze sunt posibile şi uzitate, ca de exemplu baza 2, folosită de computere. De ce folosim baza 10?

Comentarii -

Ce vrem să facem este să ridicăm la pătrat (ori să înmulţim cu sine însuşi) un număr ce se termină cu cifra 5, ca de exemplu 45 ori 85 ori 125. Desigur, există calea folosirii calculatorului, a unui creion şi a unei bucăţi de hârtie ori, pentru cei mai versaţi în ale calculelor, efectuarea înmulţirii în minte.

Comentarii -


Dacă găsiţi scientia.ro util, sprijiniţi-ne cu o donaţie.


PayPal ()
CoinGate Payment ButtonCriptomonedă
Susţine-ne pe Patreon!