Susţine Scientia

Misiunea Scientia.ro este de a publica articole ştiinţă şi tehnologie de calitate. Cu peste 7.000 de articole, Scientia reprezintă azi o colecţie de articole ştiinţifice (multe însoţite de videoclipuri ori animaţii) fără concurent între site-urile cu profil ştiinţific în limba română.
 Pentru a putea asigura o funcţionare optimă a site-ului (servicii de găzduire decente, care costă
485 €/an), avem nevoie de sprijinul dvoastră!
 Dacă găsiţi scientia.ro util, vă rugăm să susţineţi site-ul printr-o donaţie.

Costuri 2019: 485 €. Donat: 101.2

Perioada campaniei de strângere de fonduri: 24.12.18-31.01.2019

Fizica in 60 de secunde. JeturileJeturile sunt împrăştieri de particule care ţâşnesc din anumite coliziuni de mare energie - de exemplu din coliziuni violente de protoni şi antiprotoni la acceleratorul Tevatron al Fermilab-ului sau din coliziuni similare proton-proton care au loc la LHC.

Aceste coliziuni creează gluoni şi quarcuri de mare energie; pe măsură ce aceştia se îndepărtează de punctul de coliziune, emit mai mulţi gluoni, care se pot diviza în şi mai mulţi gluoni. Acest fenomen are ca rezultat o "cascadă" relativ îngustă ori, altfel spus, un jet de particule.

În ultima etapă a creaţiei jetului, quarcurile şi gluonii se combină pentru a forma particule cum ar fi protoni, pioni şi kaoni. Măsurând aceşti produşi finali, fizicienii pot determina proprietăţile unui jet şi, astfel, detaliile coliziunii care l-a produs. Oamenii de ştiinţă se aşteaptă să vadă jeturi în semnăturile aproape fiecărei coliziuni interesante de la Large Hadron Collider (LHC).

Jeturi de particule

"Când eşti un jet, eşti un jet de la început până la sfârşit: de la prima-ţi diviziune gluonică pană la ultima-ţi dezintegrare K..."
Credit: Sandbox Studio

Cele mai violente coliziuni vor produce jeturile cu cel mai mare impuls şi acestea pot fi utilizate pentru a investiga cele mai mici distanţe din interiorul protonilor care se ciocnesc, mai puţin de o miliardime de miliardime de metru. Fizicienii speră că vor putea folosi aceste cele mai energetice jeturi pentru a "privi" înăuntrul quarcurilor care alcătuiesc protonii.

Textul de mai sus reprezintă traducerea, cu acordul editorului, a articolului Jets (SymmetryMagazine), de Joey Huston.
Traducător: Mihnea Maftei.