Cât îi ia unui foton să ajungă de pe Terra pe Lună? La o distanţă de 384.400 km, 1,255 secunde

Viteza luminii în vid este de 299.792.458 metri pe secundă. Viteza luminii în vid este o constantă universală care a fost măsurată precis cu ajutorul laserelor. Dar cât de impresionantă este această viteză, în fapt, atunci când luăm în calcul distanţe mari? Iată trei animaţii care ne dau o foarte bună idee despre ce înseamnă viteza luminii la nivel local (al plantei noastre) şi la o scară mai mare, atunci când un foton se deplasează până la Lună ori până la planeta Marte.

Nimic nu poate călători mai repede ca lumina în vid. Majoritatea oamenilor, atunci când iau contact cu această idee, încep să imagineze metode de a încălca regula. De pildă,  prin aplicarea unei forțe constante unui obiect pentru o perioadă lungă, ceea ce presupune o accelerare constantă a acestuia, ar face ca în cele din urmă viteza obiectului să o depășească pe cea a luminii (aparent). Deocamdată postulatul lui Einstein rezistă oricăror încercări de a-l invalida. Viteza luminii este limita de viteză în univers.

Un foton orbitează Pământul, la ecuator, de 7,5 ori pe secundă (în lipsa atmosferei)

Un foton ajunge la planeta Marte (o distanţă de 54,5 milioane km) în 3 minute şi 2 secunde

Acest lucru ne dă o idee cu privire la comunicarea dintre Terra şi sondele spaţiale aflate azi, de exemplu, pe Marte (orice comandă, care se transmite prin intermediul fotonilor, are nevoie de acest timp pentru a ajunge la sonda spaţială de pe Marte).

Pentru a continua povestea, incluzând şi steaua din sistemul nostru solar, cum Soarele se află la o distanţă de aproximativ 150 de milioane de kilometri de Terra, un foton solar (lumina soarelui) are nevoie de circa 8 minute şi 20 de secunde pentru ajunge la noi.

Animaţiile din acest articol sunt produse de James O'Donoghue, cercetător la Centrul de Zboruri Spaţiale Goddard al NASA. Acesta publică regulat animaţii pe contul său de YouTube.