1. Ideea principală a cărții, spune Taleb, este că în lumea reală etica este greu de separat de cunoștințe și competență. Și ca exemplu: când îi spui contabilului tău că ai încredere în el, la ce te referi, la faptul că nu va deturna fonduri ori că știi că e precis în ce face? Ori la ambele?

2. Ce spune numele cărții, în original „Skin in the game”? Se referă la riscul pe care și-l asumă cineva care este responsabil / este implicat într-o activitate anume. Originea expresiei vine din cursele de cai, unde proprietarii de cai au „skin in the game”, dar expresia poate fi folosită, prin extensie, în orice domeniu, cum ar fi cel economic (unde un director poate avea sau nu acțiuni la compania pe care o conduce, riscând mai mult sau mai puțin în mod direct dacă deciziile sale sunt proaste) sau cel politic. Ori, cum spune autorul, punerea pielii în joc se referă la: „plata unor penalizări în cazul în care se întâmplă ceva rău”.

3. „Dacă obții recompensele, trebuie să îți revină și o parte din riscuri, să nu-i lași pe alții să plătească pentru greșelile tale.”

4. „Dacă emiți o opinie și cineva îi dă curs, ai obligația morală de a suporta eventualele consecințe ale acesteia.”

5. Intervenționiștii (cei care susțin intervenția în diverse state, gen Irak sau Libia, să înlăture dictatorii, convinși fiind că va fi apoi o „lume mai bună”) au trei defecte: 1. au o viziune statică (nu consecințele, dincolo de pasul 1, intervenția); 2. nu văd complexitatea sistemelor (comunităților umane); 3. nu anticipează ce vor face cei care sunt favorizați („opoziția”), care prezintă însă mentalitatea locală.

Problema este că indiferent  de ce dezastru stimulează / sprijină, intervenționistul nu pățește nimic. El locuiește într-o casă mare, cu gazon, garaj pentru două mașini și e preocupat de educația copiilor, sperând ca aceștia să-l moștenească.

6.  „Nu poți fii conducător dacă nu ai și un comportament de conducător”. Adică trebuie să-ți asumi riscuri atunci când conduci, inclusiv riscul de a fi ucis.

7. „Evoluția nu poate avea loc decât în prezența unui risc de extincție”. Căci evoluția presupune o mutație, iar mutația nu este necesarmente pozitivă, pro-viață.

8. „Punerea pielii în joc ține în frâu hybrisul uman”.

9. Nu urma sfatul cuiva decât dacă există o pedeapsă în cazul în care urmarea sfatului are consecințe nefaste.

10. „Explicațiile oamenilor pentru ceea ce fac sunt doar vorbe, povești pe care și le spun singuri. Faptele oamenilor, în schimb, sunt tangibile și măsurabile și asupra lor ar trebuie să ne concentrăm”.

11. Asimetricii de profesie sunt rari, dar provoacă o mulțime de probleme. Cei mai mulți oameni - brutari, instalatori etc - plătesc pentru greșelile lor.

12. „Aspectele etice sunt mai robuste decât cele juridice.”

13. „Oamenii se înțeleg mai bine ca vecini decât atunci când împart aceeași cameră”.

14. Grupurile se comportă diferit când diferă scara. Oamenii împart anumite lucruri, nu pe toate, cu un grup al lor, care nu poate fi oricât de mare.

15. Frații Geoff și Vince Graham: „Sunt libertarian la nivel federal; republican la nivel statal; democrat la nivel local; și socialist la nivelul familiei și al prietenilor”.

16. Nu se poate prevedea niciun comportament al unui sistem complex pe baza componentelor sale. Poți studia cât vrei o furnică, nu vei ajunge niciodată să descrii comportamentul unei colonii de furnici.

17. Natura umană este definită în contextul interacțiunilor cu alți oameni. Dar există diferențe calitative între un grup de 10 oameni și 100 sau 100 de milioane.

18. Alfonso al X-lea al Spaniei: „Arde lemne vechi. Bea vin vechi. Citește cărți vechi. Păstrează prieteni vechi”.

19. Nietzsche spunea că nebunia e rară în cazul indivizilor, însă este regula când vine vorba de grupuri, partide sau popoare.

20. Harvard și celelalte universități din Ivy League - sunt un fel de geantă Vuitton sau ceas Cartier - produse de lux, nu neapărat necesare.

21. Facta, non verba

22. Dacă viața privată a unei persoane este în contradicție cu concepția sa intelectuală, se anulează ideile intelectuale, nu viața privată.

23. Oamenii nu se implică în probleme sociale serioase cu motivația: „să facă și alții același lucru”. E imoral. Dacă cineva se îneacă, nu poți spune: „îl voi salva doar dacă și alții vor sări în apă să-l salveze”.

24. Curajul este singura virtute care nu poate fi simulată.

25. Înainte de a te implica în chestiuni „macro”, înainte de a salva lumea, aplică următoarele: nu îți etala virtutea; nu încerca să obții avantaje personale; expune-te riscului, pornește o afacere.

26. Arabii luptă până la ultimul palestinian. Statele arabe îi îndeamnă pe palestinieni să lupte, iar bogații arabi stau în palatele lor.

27. Ce să citești? Începe cu Istoria vieții private, de Paul Veyne, Philippe Aries și Georges Duby. Și opera lui Fernand Braudel.

28. Noi, libertarienii, credem că statul de drept trebuie înlocuit cu domnia autorității.

29. Nu venerăm cu adevărat dacă nu riscăm nimic. Religia a presupus jertfe, sacrificii, consolidând perpetuu legătura cu zeii, care nu acceptau doar vorbe goale. Creștinismul scapă de aceste jertfe prin jerfa pentru toți și pentru eternitate a lui Iisus.

30. În 1981 Papa Ioan Paul al II-lea, împușcat, a fost dus rapid de un spital de top. Nu a fost lăsat pe mâna lui Dumnezeu. Așa ar fi făcut și un lider ateu.
Așa că observăm că unii sunt atei în ce fac, credincioși în ce spun (cei mai mulți dintre cei care se prezintă drept credincioși), pentru când alți sunt credincioși atât în ceea ce fac, cât și în ceea ce spun (teroriștii sinucigași).

31. Întâi de toate este supraviețuirea, apoi restul: adevărul, știința sau înțelegerea. Credințele sunt vorbe goale. Ceea ce trebuie analizat întotdeauna sunt faptele.
Există credințe „ornamentale”, pe care doar le proferăm, și credințe care se regăsesc în fapte. Cele din urmă sunt cele care contează. Rațional este ce asigură supraviețuirea.

32. Superstițiile pot fi utile dacă te ajută să supraviețuiești.

33. Am întrebat 90 dintre participanții la seminarele mele: Care este cel mai rău lucru ce ți se poate întâmpla? 89 au răspuns: Să mor. Dar dacă mor și copiii, și părinții tăi? Nu e mai rău? Avem: tu - familia, prietenii - tribul - omenirea - ecosistemul. Răul se întinde dincolo de tine.

34. Nu compara niciodată un risc sistemic, multiplicativ (o pandemie) cu un risc nemultiplicativ (sinucideri).

Puteți citi și însemnările făcute după lectura cărții „Lebăda neagră” sau după lectura cărții „Antifragil”, de același autor.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.