În societatea de azi avem o versiune formalizată a grupului care funcţionează împreună, ca un singur trup, sub controlul unui lider puternic. El poartă numele de corporaţie. În cel mai rău caz al său, aceasta este formă de mişcare carismatică sinistră.
Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.15: Psihologia socială) - (Partea a II-a: Organizaţii şi mişcări) - Grupurile şi tratamentul devianţilor
O astfel de organizaţie are obiective şi mijloace de acţiune la capriciul unui lider, cu demonizare şi trucuri murdare faţă de adversari şi loialitatea personalului cheie faţă de corporaţie, chiar dacă aceasta dăunează oamenilor nevinovaţi. Unele dintre cele mai mari corporaţii din America au reprodus acest model în secolul al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea.
În ultimii 100 de ani, corporaţiile au fost domesticite în aspectele lor cheie. Legile monopolului menţin corporațiile departe de concurenţa nimicitoare. Reglementările financiare şi contabile impun un grad de transparenţă în contabilitate. Forţele pieţei, acum incluzând "social media", oferă un stimulent puternic pentru jocul regulilor şi percepţia asupra bunului cetăţean. În mod ironic, aceste forţe limitatoare au permis corporaţiilor să obţină mai mult succes, să fie mai eficiente şi, prin urmare, mai extinse decât oricând, uneori cu adevărat globale în sfera lor de acţiune.
Wal-Mart, de exemplu, are un buget mai mare decât majoritatea naţiunilor lumii. Astăzi, afacerile şi corporaţiile au o influenţă profundă asupra relaţiilor internaţionale. S-a spus că Statele Unite nu vor intra niciodată în război cu o naţiune care a avut un restaurant McDonalds. Adevărul care stă la baza acestei afirmaţii este faptul că naţiunile cu economii interdependente au un puternic stimulent pentru a menţine relaţii paşnice.
Mai multe ramuri ale psihologiei tratează direct întreprinderile şi corporaţiile. Psihologia organizaţională este specializată pe analiza stilului de conducere, de luare a deciziilor, precum şi pe controlul organizaţiilor. Psihologia factorilor umani şi a ingineriei examinează interfaţa dintre oameni şi tehnologie. Psihologia consumatorului este dedicată analizării nevoilor şi dorinţelor consumatorilor, iar psihologia personalului îşi propune să mențină sănătatea, fericirea şi productivitatea angajaţilor.