EinsteinDacă astronomii pot folosi radiaţia cosmică de fond ca sistem de referinţă nu înseamnă că invalidează relativitatea specială? Da, pentru că expansiunea Universului nu e tratată de relativitatea specială, ci este o rezultantă a abordării mişcării în relativitatea generală.

Teoria generală a relativităţii are caracteristici ce nu sunt prezente în relativitatea specială, întocmai cum relativitatea specială are caracteristici care nu sunt compatibile cu fizica newtoniană. Radiaţia cosmică de fond va reprezenta un sistem de referinţă fix pentru orice obiect aflat „în repaus” faţă de expansiunea Universului.

Cu alte cuvinte, dacă „mergem cu fluxul” de expansiune, vom vedea radiaţia cosmică de fond ca o suprafaţă perfect netedă. Dacă ne mişcăm cu o anumită viteză specifică, în raport cu „fluxul Hubble” local, atunci această mişcare va fi reflectată de fondul cosmic ca o deplasare spre albastru (temperatură mai ridicată) în direcţia în care ne mişcăm şi deplasare spre roşu (temperatură mai scăzută) în direcţia dinspre care venim. Acest sistem de referinţă, oricum, este diferit pentru fiecare observator din Univers, astfel încât nu se califică ca un sistem de referinţă global, în sensul strict dat de relativitatea specială pentru „sisteme de referinţă”.

Traducere după Relativity QA de Mircea Ştefan Moldovan cu acordul editorului.