De ce deformarea spaţiului în apropierea Pământului transformă orbita sa într-una eliptică, dar nu are efect asupra luminii?

Deformarea efectivă a spaţiului în apropierea Pământului, în conformitate cu relativitatea generală, este foarte mică. Din toate punctele de vedere, spațiu-timpul din apropierea Pământului este foarte plat. Acesta este şi motivul pentru care mişcarea Pământului se supune fizicii newtoniene atât de bine.

Ceea ce contează este cât de aproape ne aflăm de aşa-numita dimensiune a orizontului Soarelui, care este de numai câţiva kilometri. Dar din moment ce Soarele este mult mai mare decât dimensiunea orizontului său, efectele de curbare sunt întotdeauna foarte mici şi afectează grav doar planeta Mercur şi lumina care atinge uşor suprafaţa Soarelui, cu un „parametru de impact” mic. Dacă am fi în apropierea unei găuri negre, astfel încât să putem sonda spaţiul puternic curbat din apropierea orizontului evenimentelor, am putea vedea într-adevăr toate tipurile de efecte optice şi asupra masei.

Traducere după Relativity QA de Mircea Ştefan Moldovan cu acordul editorului.