Cea mai veche pictură rupestră a fost descoperită în Indonezia, arheologii estimând-o la peste 45 de mii de ani. Pictura, măsurând 136 x 54 cm, a fost găsită în peștera Leang Tedongnge și reprezintă un porc, cu două palme în stânga-sus. (sursa)

Planeta Marte este singura planetă din univers locuită doar de roboți.

Miliardarul american Marc Lore (Walmart) vrea să construiască un nou oraș, care să aibă curățenia din Tokyo, diversitatea din New York și serviciile sociale din Stockholm. Are nevoie de teren și 400 de miliarde de dolari. Orașul se va numi TELOSA, iar locuitorii vor ajunge de acasă în 15 minute la locul de muncă, la școală și alte locuri esențiale din oraș. Mașinile „clasice”, pe carburant fosil, nu vor fi permise. Orașul va ajunge la capacitatea maximă, de 5 milioane de locuitori în 40 de ani, dar va avea 50 de mii de locuitori în prima fază, în jurul anului 2030. Orașul va permite cetățenilor să participe direct la deciziile importante, inclusiv la cele privind bugetul comunității (link). Proiectul are și un site dedicat. Dacă nu ați auzit încă, Egiptul are un proiect cumva asemănător, unde lucrurile sunt mult mai avansate: Noul Cairo, care are ca țintă tot o populație de 5 milioane de locuitori (link)

Atmosfera terestră, esențială pentru existența vieții pe planeta noastră, este incredibil de subțire, în comparație cu diametrul planetei. Citiți aici și aici cam tot ce trebuie să știți despre atmosferă. Mai mult de 99% din atmosfera terestră se găseşte în primii 30 km. La peste 160 de km densitatea aerului este atât de scăzută, că moleculele de aer nu sunt suficiente pentru a se mai forma unde sonore. La peste 160 km altitudine, așadar, este liniște... De acolo începe zona „anacustică”, sau „de liniște”.

Rușii au creat în 1965 un lac (Lacul Chagan) cu diametrul de 408 m și adâncimea de 100 de metri cu ajutorul bombei nucleare. Era era „exploziilor nucleare neagresive”, în care bombele nucleare erau folosite pentru a muta cantități mari de sol; rușii au folosit, ca în atât de multe cazuri în istorie, modelul american, „Proiectul Plowshare”. Lacul este numit și „Lacul atomic” și este și astăzi, desigur, radioactiv (link).

De ce se folosește alcoolul pentru prezervarea țesuturilor organice? Pentru că alcoolul este toxic pentru microorganismele care, altfel, ar descompune țesutul. Pare că formula magică este: 70 % alcool, 30 % apă. Dacă se folosește prea multă apă, este posibil ca nivelul de alcool să fie insuficient pentru a proteja materialul organic; dacă este prea puțină, țesutul nu va fi suficient de hidratat, o parte din proteine vor fi afectate, iar forma acestuia va fi afectată.

Titan (descoperit de astronomul Christiaan Huygens pe 25 martie 1655) este cel mai mare satelit al planetei Saturn. Are mărimea planetei Marte și are proprietăți unice în sistemul nostru solar: are lichid la suprafață și este singurul satelit care are o atmosferă densă - ceea ce face acest satelit un candidat pentru existența vieții. Lichidul de la suprafață, care umple mări și curge în râuri, este format în cea mai mare parte din metan. Atmosfera este densă (presiunea atmosferică fiind cu 60 % mai mare decât pe Terra) și este formată din azot și o cantitate mică de metan. Temperatura este de -179 °C. Din cauza atmosferei specifice, primele misiuni nu ne-au oferit detalii prea multe despre suprafața satelitului. O nouă misiune NASA va explora Titan începând cu 2027.

Pe 16 septembrie 2021 erau 7.941 de sateliți artificiali în orbita Pământului. Primul satelit a fost sovietic, numit Sputnik, și a fost pus în orbită în 1957. În 2020 au fost adăugați circa 1.300 de sateliți, iar în primele 8 luni și jumătate ale anului 2021 alți 1.400. 105 țări au cel puțin un satelit.