În partea a doua a seriei dedicate istoriei fizicii particulelor elementare, Brian Cox ne vorbeşte despre experimentele în urma cărora Sir J.J. Thomson demonstra la celebrul laborator Cavendish de la Cambridge faptul că atomii nu reprezintă cărămizile fundamentale ale materiei. Britanicul descoperea în 1897, folosind tuburi catodice (un soi de precursoare ale acceleratoarelor de particule, dacă e să-l cităm pe Cox), o particulă cu o masă de aproximativ 2000 de ori mai mică decât a atomului de hidrogen (cea mai uşoară entitate cunoscută la acea vreme) - electronul.

Video: Istoria fizicii particulelor elementare (1)

Puteţi vedea imagini de arhivă cu însuşi descoperitorul primei particule subatomice - electronul - Sir Joseph John "J.J." Thomson, laureat în 1906 al Premiului Nobel pentru această descoperire dar şi pentru studiul conductivităţii electricităţii în gaze. Brian Cox aminteşte şi despre modelul atomic imaginat de Thomson după descoperirea electronului, model ce avea să fie infirmat de chiar unul dintre studenţii fizicianului britanic - Ernest Rutherford.

Video: Istoria fizicii particulelor elementare (3) - Descoperirea nucleului atomic

Seria a fost realizată cu sprijinul "The Science and Technology Facilities Council" (www.scitech.ac.uk). Detalii despre fizica particulelor puteţi afla şi accesând site-ul oficial al LHC destinat publicului larg şi şcolilor: www.lhc.ac.uk. O altă resursă educaţională adresată instituţiilor de învăţământ este site-ul www.particledetectives.net - de unde puteţi citi amănunte despre fizica particulelor elementare şi funcţionarea LHC.

Filmele au fost produse şi regizate de Alom Shaha.