Călătorie printr-o gaură de vierme. credit: NASA

Sunt găurile de vierme posibile? Încă nu ştim, însă teoreticienii se întrec în a găsi şi propune soluţii pentru a putea călători dintr-o parte în alta a galaxiei folosind aceste efecte ale teoriei relativităţii generale, dar şi o nouă teorie despre univers care ar permite existența unor găuri de vierme care să ne permită să le străbatem fără riscuri.

Gaura de vierme ar fi o deformare extremă a spaţiului şi timpului care ne-ar permite să călătorim rapid (asigurând o scurtătură fantastică în spațiu-timp) dintr-o parte în alta a galaxiei şi chiar şi a universului, folosind consecințele teoriei relativităţii generale a lui Einstein.

Este însă posibilă crearea unor astfel de găuri de vierme în care să intrăm cu o navă spaţială şi să ieşim din ele fără să fim în pericol? Un nou articol publicat recent pe arXiv de către doi oameni de ştiinţă, Juan Maldacena, de la Institute of Advanced Study Princeton (institutul unde Einstein şi-a petrecut ultima parte a vieţii) şi Alexey Milekhin, de la Princeton University, care are ca titlu „Humanly traversable wormholes” (Găuri negre prin care pot călători oamenii) arată că ar fi posibilă existenţa unor găuri negre care să permită călătorii intergalactice.

Scena călătoriei printr-o gaură de vierme din filmul Interstellar

Care este problema cu aceste găuri de vierme? În primul rând pentru a le crea este nevoie de energie negativă. Acum, energia negativă ar fi uşor de obţinut dacă ar exista particule cu masa negativă; cum însă aşa ceva nu există, trebuie găsită o altă soluţie. O astfel de soluţie este permisă de mecanică cuantică, un exemplu fiind efectul Casimir, care arată apariția unei presiuni negative între două plăci foarte subțiri, situate una lângă alta în vid.

Există însă şi alte modalităţi de a genera energie negativă, folosind proprietăţi speciale ale unor fermioni (particule cu spin 1/2) fără masă. Se poate demonstra că particule de acest gen care se mişcă în cerc pot genera o energie negativă şi deci, într-un final, pot da naştere unei găuri de vierme, care să rămână stabilă pentru o perioadă rezonabilă. Un pod între două puncte din spaţiu-timp îndepărtate între ele. Dacă pentru crearea energiei negative se folosesc particule cunoscute, cele din modelul standard, rezultatul este însă o gaură de vierme cu dimensiuni microscopice, pe care nimeni nu ar putea să o traverseze.

Ca să fie posibile realizarea unor găuri de vierme macroscopice este nevoie de o teorie dincolo de modelul standard. Maldacena şi Milekhin au folosit în exemplul lor teoria Randall-Sundrum, conform căreia spaţiu-timpul are 5 dimensiuni şi nu doar 4, cele pe care le cunoaştem. Acest model a fost introdus pentru a rezolva o serie de probleme din fizica particulelor, însă folosirea lui ajuta la generarea de găuri de vierme în care se poate intra cu o navă spaţială!

Cine ar călători în nava spaţială ar ajunge într-o altă zonă a galaxiei, situată, să zicem, la 10.000 ani-lumină într-o secundă; însă pentru un observator extern, adică cei care nu sunt la bordul navei spaţiale, ar fi nevoie de 10.000 de ani! Deci doar pentru cine se află în nava spaţială călătoria ar dura foarte puţin (minunăţiile relativităţii generale).

Curajoşii care s-ar lansa într-o astfel de aventură, dacă se va reuşi vreodată producerea unor găuri de vierme, trebuie însă să fie foarte grijulii, întrucât acceleraţiile sunt extreme şi chiar şi radiaţia cosmică de fond poate fi periculoasă în acest context; ar trebui deci izolată foarte bine nava spaţială.

Evident, la ora actuală nu ştim dacă teoria pe care se bazează găurile de vierme de care v-am vorbit este o teorie care descrie lumea reală sau, dimpotrivă, nu are nimic de-a face cu universul în care trăim. Este totuşi un exerciţiu extrem de interesant, iar dacă într-o bună zi se va găsi modalitatea de a genera o cantitate suficientă de energie negativă va fi poate posibil să deschidem găuri de vierme şi să călătorim prin univers la fel cum la ora actuală luăm un avion să mergem dintr-un continent în altul.

Călătoria în timp, explicată de fizicianul Brian Green