Prima imagine a unei găuri negre. Imaginea nu este o fotografie, ci a fost creată cu ajutorul a multiple telescoape în cadrul proiectului EHT

Pentru prima dată în istoria astronomiei a fost construită imaginea unei găuri negre situate la 55 de milioane de ani-lumină de noi, în inima galaxiei Messier 87. Acest rezultat de excepţie a fost obţinut prin folosirea datelor obţinute de opt radio-telescoape din întreaga lume, cu un algoritm pentru analiza datelor extrem de sofisticat.

Teoria relativităţii generale a lui Einstein, cea care leagă spaţiul şi timpul de materie şi energie, prevedea existenţa unor obiecte tare ciudate: aşa-numitele găuri negre, din interiorul cărora nici materia şi nici lumina nu pot ieşi. Ba mai mult, teoria lui Einstein prevede existenţa unei „singularităţi” în centrul găurii negre – unde forţa de atracţie gravitaţională ar fi infinită – semnal clar că teoria lui Einstein nu mai este valabilă şi trebuie modificată pentru a înţelege aceste bizare obiecte. Einstein însuşi nu era convins că aceste găuri negre chiar există şi că ar putea fi observate vreodată. Multe semnale ale existenţei găurilor negre au fost obţinute până în prezent, inclusiv unde gravitaţionale, însă o imagine a acestora lipsea – o „fotografie” a unei găuri negre era visul multor oameni de ştiinţă.

Evident, nu este vorba despre imagini ale semnalelor care provin din interiorul găurii negre, deoarece, aşa cum am spus, din gaura neagră nu iese nimic! Ceea ce se putea spera era măsurarea radiaţiei care provine de la gazul din praful capturat de gaura neagră, imediat înainte de a cădea în aceasta, adică de îndată ce se apropie de aşa-numitul orizont al evenimentelor – pragul care, odată depăşit, nu mai există drum de întoarcere. Praful şi gazul interstelar, pe măsură ce se apropie de orizontul evenimentelor, sunt accelerate la viteze apropiate de cea a luminii, ajungând la temperaturi echivalente de miliarde de grade, ceea ce duce la emiterea de radiaţie electromagnetică deosebit de intensă.

Recent,  pentru prima dată în istoria ştiinţei, această radiaţie a fost măsurată de o reţea de opt radiotelescoape, denumită Event Horizon Telescope, EHT. Aceste radiotelescoape sunt situate în locuri foarte diferite în lume, din Antarctica până în Spania şi Chile, ceea ce înseamnă s-a creat, în fapt, un mare telescop de dimensiunea Pământului, pentru a scruta Universul.

Pentru că datele de la EHT să fie utilizate cu folos este necesar că observaţiile astronomice să fie efectuate în zile senine în toate cele opt locuri unde sunt amplasate radiotelescoapele. Cei 200 de membri ai colaborării EHT au reuşit să capteze semnale care provin din galaxia Messier 87, situată la 55 milioane ani-lumină de noi. Au reuşit astfel să obţină o imagine a găurii negre enorme care este situată în centrul acestei galaxii – un adevărat monstru cu masa de 6 miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui.

Astronomii au efectuat măsurători de interferenţă a radiaţiei electromagnetice pentru a reconstrui imaginea găurii negre, de fapt a inelului de lumină generat de gazul şi praful situate în afară găurii negre în apropierea orizontului evenimentelor, înainte de a fi capturate de această  – în interior este... o gaură neagră.

Ca să înţelegem mai bine cât de incredibil din punct de vedere tehnologic este acest rezultat, este ca şi cum s-ar fi reuşit să se vadă de pe Pământ cu un telescop o carte situată pe Lună! Cele opt radiotelescoape au fost sincronizate cu ajutorul unor ceasuri atomice, care sunt atât de precise, încât greşesc cel mult cu o secundă la 100 de milioane de ani.

EHT a observat şi gaura neagră din centrul galaxiei noastre – o gaură neagră mult mai mică decât cea din galaxia M87. Sagittarius A*, gaura neagră din Calea Lactee, are o masă de „doar” patru milioane de ori cea a Soarelui şi este mai greu de observat din cauza radiaţiei emise chiar de galaxia noastră; totuşi, astronomii din EHT speră să reuşească să obţină în viitor şi imaginea acesteia.

A fost, aşadar, pentru prima dată în istoria ştiinţei, obţinută o imagine a unei găuri negre! Aceasta a fost observată în timp ce se „alimenta” cu gaz şi praf interstelar, care contribuie la creşterea masei găurii negre.

Conferinţa de presă în care s-a anunţat realizarea primei imagini a unei găuri negre.
Minutul 7:40, momentul când imaginea este arătată pentru prima dată publicului.

Ce se întâmplă în interiorul găurii negre încă nu ştim! Legile fizicii pe care o cunoaştem nu mai sunt valabile – este ca şi cum am păşi într-un nou Univers unde am putea descoperi o materie bizară sau fenomene exotice, precum călătorii spaţio-temporale într-un loc îndepărtat în univers sau chiar într-un alt... univers.