Tipărire
Categorie: Blog Cătălina Oana Curceanu
Accesări: 887

O teorie care a avut mare succes începând cu anii ’90 susţine că dieta fiecăruia dintre noi ar trebui să ţină cont de grupa de sânge pe care-o avem. Este însă într-adevăr aşa? Un studiu recent arată că dieta pe baza grupului de sânge nu are baze ştiinţifice.


În fiecare an multe tipologii de diete apar pe piaţă. Multe rămân în vogă doar un anotimp, altele rămân la modă de-a lungul anilor. Printre aceste diete în anii ’90 a ajuns să fie cunoscută dieta care avea la baza grupa de sânge. Primul autor al unei cărţi care susţinea aceasta dietă a fost Peter D’Adamo care a publicat în 1996 cartea „Eat Right for Your Type”. Această carte a fost tradusă în multe limbi şi au fost vândute mai mult de 7 milioane de exemplare.

Ce anume susţine dieta pe baza grupei de sânge? La baza acestei diete stă ipoteza conform căreia grupa noastră de sânge (0, A, B sau AB) ar păstra un fel de memorie  codificată a ceea ce mâncau primii oameni care ar fi apărut pe Pământ cu grupul de sânge respectiv. Se susţinea că grupa 0 ar fi fost cel apărut la început, când primii oameni consumau carne. Pe urmă ar fi apărut grupa A, când s-a inventat agricultura, deci cei cu grupa A ar trebui să consume legume şi produse vegetale. Cei cu grupa B, apăruţi mai târziu, când se începuse cu creşterea animalelor, ar trebui să consume lapte şi brânzeturi, iar cei cu AB - tot ceea ce consumă cei ce grupurile A şi B.

Este însă aşa? Are o astfel de dietă o bază ştiinţifică?

Pe de o parte studiile recente arată că prima grupă de sânge ar fi fost A, urmat de B şi doar în final grupul 0; când însă au apărut primii Homo Sapiens erau deja prezente toate grupurile de sânge. Deci nu există baze ştiinţifice pentru teoria lui D’Adamo.

Şi mai convingător este însă studiul efectuat acest an în laborator, asupra unui grup de persoane cu greutate peste cea normală şi care doreau să slăbească. Acestora nu li s-a indicat o dietă specifică, ci doar câteva reguli de bază şi sfaturi pentru o alimentaţie corectă, fiind însă lăsaţi liberi să aleagă singuri ceea ce vor consuma. Participanţii au ţinut pe durata acestui studiu un jurnal în care scriau tot ceea ce consumau zilnic.

După 6 luni participanţii au fost din nou măsuraţi – greutatea, colesterolul, presiunea, trigliceridele etc. Cercetătorii au analizat ce dieta a dat cele mai bune rezultate şi au corelat rezultatele cu grupul de sânge.

Dacă teoria dietei pe baza grupului de sânge ar fi corectă, atunci cei cu grupa 0 care au consumat alimente indicate pentru acest grup, şi la fel pentru celelalte grupuri de sânge, ar fi trebuit să aibă rezultatele cele mai bune. În realitate însă situaţia era alta: cei care au obţinut cele mai bune rezultate în dieta pe care au ţinut-o au urmat, cu toţii, independent deci de grupa de sânge, o dietă de tipul celei indicate pentru grupul A, deci cei care au consumat mai mult produse vegetale şi mai puţină carne. Urmau cei cu diete de tip B sau 0.

Cercetătorii consideră însă că rezultatele cele mai bune au fost obţinute  de cei care au respectat anumite reguli, cei care au eliminat consumul de băuturi dulci şi gazoase, de alimente procesate şi dulciuri. Rezultatele excelente erau obţinute de cei care pe lângă eliminarea alimentelor menţionate au integrat dieta cu fructe proaspete, salate şi multe legume.

Concluzia cercetătorilor a fost că grupul de sânge nu are nici o legătură cu dieta noastră, important este să respectăm regulile de bază şi să facem mişcare – ceea ce de fapt ni se spune mereu când este vorba de o dietă care funcţionează.