TrES-2b, cea mai neagră planetăLa 750 de ani-lumină distanţă de noi se află cea mai întunecată planetă descoperită până acum. Această planetă, o gigantă gazoasă de mărimea lui Jupiter, descoperită de sonda Kepler, reflectă mai puţin de 1% din lumină şi este mai neagră decât cărbunele.

Mecanismul care face că planeta să fie atât de întunecată nu este pe deplin elucidat.

O planetă mai neagră decât cărbunele şi decât vopseaua acrilică neagră, a fost descoperită de către sonda Kepler (NASA) la 750 de ani-lumină faţa de noi. Botezată TrES-2b (a fost văzută pentru prima dată în 2006 de către Trans-Atlantic Exoplanet Survey, TrES), această planetă a fost studiată vreme îndelungată de către sonda Kepler, care vânează exoplanete.

Planeta este de mărimea lui Jupiter; spre deosebire însă de Jupiter, care reflectă cam o treime din lumina Soarelui, datorită amoniacului din atmosferă, TrES-2b este  extrem de întunecată, o adevărată lume tenebroasă. Reflectă mai puţin de 1% din lumină. TrES-2b orbitează în jurul stelei GSC 03549-02811 la o distanţă relativ mică, de „doar” 5 milioane de kilometri (Pământul se află faţă de Soare la o distanţă medie de circa 150 milioane de kilometri). Distanţa mică faţă de propriul Soare face că temperatura planetei TrES-2b să fie foarte ridicată: aproape 10000 C. Ceea ce este mult prea cald pentru a permite formarea norilor de amoniac – cum se întâmplă pe Jupiter.

Sunt însă prezenţi compuşi în atmosfera planetei care absorb puternic lumina – cum ar fi vapori de sodiu şi potasiu sau oxid de titan în stare gazoasă. Chiar şi în această situaţie nu se explică cum de planeta este aşa de neagră. Unul dintre oamenii de ştiinţă care au făcut această descoperire, David Spiegel de la Princeton University din SUA, declară că nu este încă clar ce face ca această planetă să fie aşa de întunecată. Adăugă însă că TrES-2b nu este complet neagră, emite o strălucire roşiatică, asemănătoare celei emise de jăratec.

Cum a fost dedus faptul că această planetă este aşa de întunecată? Practic, Kepler a observat-o pe parcursul a 50 de orbitări în jurul propriei stele şi a înregistrat o variaţie în luminozitate de circa 6 părţi pe milion. Din această variaţie, cea mai mică înregistrată vreodată,  a fost dedusă lumina care provenea direct de la planetă – extrem de slabă, cum am văzut. Tocmai această cantitate infimă de lumină care provine de la planetă a condus la concluzia că TrES-2b este cea mai întunecată planetă văzută vreodată.

Pentru mai multe informaţii (în engleză):
hras.org.uk