Uleiul de cocos este cea mai prietenoasă grăsime din lume pentru slăbit. Conţine o combinaţie unică de acizi graşi care au efecte semnificative asupra metabolismului. Mai multe studii arată că doar prin adăugarea uleiului de cocos în dietă putem pierde grăsime, în special grăsimea "periculoasă" din cavitatea abdominală. Să vă explic cum funcţionează.





Uleiul de cocos conţine multe trigliceride cu lanţ mediu, acizi graşi care stimulează metabolismul

Uleiul de cocos este foarte diferit de cele mai multe grăsimi din dietă. În timp ce majoritatea alimentelor conţin în special acizi graşi cu lanţ lung, uleiul de cocos are aproape în întregime acizi graşi cu lanţ mediu (1). Aceşti acizi graşi cu lanţ mediu sunt metabolizaţi diferit faţă de acizii graşi cu lanţ lung. Ei sunt trimişi direct către ficat de la nivelul tractului digestiv, unde sunt folosiţi imediat fie pentru energie, fie sunt transformaţi în corpi cetonici. Aceste grăsimi sunt adesea folosite de către pacienţii cu epilepsie care ţin o dietă ketogenică, pentru a creşte nivelul cetonelor în timp ce permit ceva mai mulţi carbohidraţi în dietă (2).

Există unele dovezi din studiile efectuate pe animale care arată că acizii graşi cu lanţ mediu sunt stocaţi mai puţin eficient decât alte grăsimi. Într-un studiu, şobolanii au fost supraalimentaţi cu acizi graşi cu lanţ lung sau mediu. Şobolanii hrăniţi cu acizi graşi cu lanţ mediu au câştigat cu 20% mai puţin în greutate şi cu 23% mai puţină grăsime (3).

 

Concluzie: uleiul de cocos conţine multe trigliceride cu lanţ mediu, care sunt acizi graşi metabolizaţi diferit faţă de majoritatea altor grăsimi, ducând la efecte benefice asupra metabolismului.

 

 

Cum poate uleiul de cocos să stimuleze metabolismul, făcându-vă să ardeţi mai multe calorii

O calorie nu este o calorie. Diferite alimente şi substanţe nutritive trec prin diferite căi metabolice. Tipurile de alimente pe care le consumăm pot avea un efect foarte mare asupra hormonilor şi sănătăţii metabolice.

O proprietate importantă a uleiului de cocos este că acesta e "termogenic" - consumul lui tinde să crească arderea grăsimii, comparativ cu aceeaşi cantitate de calorii de la alte grăsimi (4). Într-un studiu, 15-30 gr. (1-2 linguri) de acizi graşi cu lanţ mediu pe zi creşte consumul de energie cu 5%, totalizând aproximativ 120 de calorii pe zi (5). Câteva alte studii confirmă aceste descoperiri. Atunci când oamenii înlocuiesc grăsimile pe care le consumă cu acizi graşi cu lanţ mediu, ard mai multe calorii (6).

De aceea, o calorie din uleiul de cocos nu este acelaşi lucru cu o calorie din uleiul de măsline sau unt (deşi acestea sunt de asemenea grăsimi sănătoase).

Concluzie: multe studii arată că trigliceridele cu lanţ mediu pot stimula metabolismul, crescând consumul de energie cu 120 de calorii pe zi.

Uleiul de cocos poate reduce apetitul, făcându-vă să mâncaţi mai puţin

"Pierderea în greutate se referă doar la caloriile pe care le mâncăm şi la cele pe care le ardem".

Chiar dacă eu cred că acest lucru este o simplificare exagerată, este în mare parte adevărată. Dacă organismul consumă mai multă energie (calorii) decât primeşte, atunci veţi pierdere grăsime. Dar chiar dacă este adevărat că avem nevoie de un deficit de calorii pentru a slăbi, nu înseamnă că trebuie să numărăm caloriile. Oamenii sunt capabili să rămână slabi şi sănătoşi în mediul lor natural. Epidemia de obezitate nu a apărut până în anii 1980 şi nici nu ştiam pe atunci ce înseamnă o calorie. Orice ne reduce apetitul, ne poate face să consumăm mai puţine calorii şi se pare că uleiul de cocos are acest efect. Multe studii efectuate pe acizii graşi cu lanţ mediu arată că, în comparaţie cu aceeaşi cantitate de calorii din alte grăsimi, ei cresc saţietatea şi duc la o reducere automată a aportului de calorii (7).

Acest lucru poate avea legătură cu felul în care sunt metabolizate aceste grăsimi. Corpii cetonici (pe care ficatul îi produce când consumăm ulei de cocos) se ştie că au un puternic efect de reducere a apetitului (8, 9, 10). Oricare ar fi mecanismul, funcţionează. Într-un studiu efectuat pe 6 bărbaţi sănătoşi, consumul unei cantităţi mari de acizi graşi cu lanţ mediu i-a făcut să mănânce automat cu 256 mai puţine calorii pe zi (11).

Într-un alt studiu pe 14 bărbaţi sănătoşi, cei care au mâncat acizi graşi cu lanţ mediu la micul dejun au consumat mult mai puţine calorii la prânz (12). Deci, uleiul de cocos stimulează arderea grăsimii şi reduce apetitul.

Concluzie: multe studii arată că persoanele care adaugă în dietă acizi graşi cu lanţ mediu au redus apetitul şi au început să mănânce automat mai puţine calorii.

Uleiul de cocos vă poate ajuta să pierdeţi grăsime, în special grăsimea "periculoasă" din zona abdominală

Dacă uleiul de cocos poate stimula metabolismul şi reduce apetitul, atunci ar trebui să vă ajute să pierdeţi grăsime pe termen lung. De fapt, există câteva studii care sprijină acest lucru. Într-un studiu, unui număr de 40 de femei li s-au administrat 30 gr. (2 linguri) de ulei de cocos sau de ulei de soia timp de 28 de zile. Au fost instruite să consume mai puţine calorii şi să meargă pe jos în fiecare zi. Acestea au fost rezultatele (13):
•     Ambele grupuri au pierdut în greutate (aproximativ 0,91 kg.)
•     Doar grupul care a consumat ulei de cocos a avut circumferinţa taliei mai mică (grăsimea abdominală), în timp ce grupul care a consumat ulei de soia a avut o uşoară creştere a grăsimii abdominale.
•     Grupul care a consumat ulei de cocos a prezentat un nivel crescut al colesterolului HDL (bun), în timp ce uleiul de soia a avut un nivel scăzut al HDL şi crescut al LDL.

În acest studiu, uleiul de cocos nu a produs o pierdere semnificativă în greutate, în comparaţie cu uleiul de soia, dar a dus la o reducere importantă a procentului de grăsime abdominală.

În alt studiu efectuat pe bărbaţi obezi, administrarea a 30 gr. de ulei de cocos timp de 4 săptămâni a redus circumferinţa taliei cu 2,86 cm. (14). Există şi alte studii care arată că acizii graşi cu lanţ mediu duc la pierderea în greutate, reducerea circumferinţei taliei şi diferite îmbunătăţiri ale sănătăţii metabolice (15, 16). Efectele cocosului asupra pierderii în greutate par să fie puţin importante, excepţie făcând grăsimea abdominală, care este numită şi grăsime viscerală şi care tinde să se depună în jurul organelor, cauzând inflamaţie, diabet şi boli de inimă.

Orice reducere a grăsimii abdominale este posibil să aibă efecte pozitive asupra sănătăţii metabolice, longevităţii şi poate reduce riscul de boli cronice. Rezultatele sunt departe de a fi dramatice, dar nu pierdeţi din vedere că tot ce au făcut aceste persoane a fost să adauge ulei de cocos în dietă. Dacă acest lucru este combinat cu alte strategii de pierdere în greutate (precum reducerea carbohidraţilor şi creşterea proteinelor), se poate ajunge la un rezultat semnificativ. De aceea, uleiul de cocos poate sprijini o dietă bazată pe alimente naturale, sănătoase, însă nu vă aşteptaţi să facă miracole singur.

Dacă sunteţi interesaţi de mai multe cercetări despre uleiul de cocos, puteţi găsi o colecţie importantă de studii aici.

Concluzie: consumul de cocos este eficient în reducerea grăsimii abdominale, care este asociată cu boala.

Ce se poate spune despre calorii


Este important să reţinem că uleiul de cocos este o grăsime. Grăsimea are 9 calorii pe gram, iar uleiul de cocos nu face excepţie. De aceea, dacă mâncaţi o anumită cantitate de calorii şi adăugaţi şi ulei de cocos, atunci este foarte posibil să vă îngrăşaţi în loc să slăbiţi. Totuşi, majoritatea oamenilor nu numără caloriile şi nu mănâncă o cantitate fixă pe zi. În aceste cazuri, adăugarea uleiului de cocos în dietă va reduce apetitul şi probabil vă va face să mâncaţi mai puţin alte alimente.

Deci, nu este vorba de fapt de adăugarea caloriilor din grăsimi în dietă, ci de înlocuirea unor grăsimi cu uleiul de cocos. Este important să nu se depăşească o anumită limită şi să credem că avem nevoie să adăugăm tone de ulei de cocos în dietă pentru a culege beneficiile.

Studiile de mai sus au folosit aproximativ 30 gr. pe zi, adică 2 linguri.

Chiar dacă uleiul de cocos este bun pentru gătit şi este benefic pentru sănătate, dieta voastră ar trebui să fie alcătuită în special din alimente integrale, hrănitoare, cum sunt cele de origine vegetală şi animală.



Traducere de Patricia David după coconut-oil-and-weight-loss cu acordul autorului


Dacă găsiţi scientia.ro util, sprijiniţi-ne cu o donaţie.


PayPal ()
CoinGate Payment ButtonCriptomonedă
Susţine-ne pe Patreon!