Calea LacteeGalaxia noastră, Calea Lactee, este una obişnuită: are sute de miliarde de stele, suficient gaz şi praf pentru a da naştere altor câteva miliarde de stele şi de cel puţin zece ori mai multă materie întunecată decât toate stelele şi gazul puse împreună. Gravitaţia ţine totul laolaltă.

Precum două treimi din galaxiile cunoscute, Calea Lactee are formă de spirală. În centrul spiralei e generată o cantitate imensă de energie şi, ocazional, semnale luminoase foarte puternice.  Bazându-se pe enorma gravitaţie ce ar fi necesară explicării mişcării stelelor şi a energiei degajate, astronomii au stabilit că în centrul Căii Lactee se află o gaură neagră supermasivă.

Viziune artistică asupra Căii Lactee
Unde suntem noi?
Noi trăim într-un braţ izolat al Căii Lactee. Acest videoclip înfăţişează drumul de pe Terra către un punct situat în afara Grupului Local de galaxii.

Alte galaxii au formă eliptică şi foarte puţine au forme neobişnuite precum  scobitorile sau inelele. Cel mai de adâncime portret al Universului vizibil realizat vreodată, aşa-numitul Câmpul Ultra-Adânc Hubble (HUDF – Hubble Ultra Deep Field) prezintă această diversitate de forme. Hubble a studiat o mică parte a cerului (a zecea parte din diametrul Lunii) pentru un milion de secunde (11,6 zile) şi a găsit aproximativ 10.000 de galaxii de toate mărimile, formele şi culorile. De la sol vedem foarte puţin din toate acestea, şi anume constelaţia Fornax.

Hubble Ultra Deep Field
Galaxiile din HUDF

Formarea

După Big Bang, Universul era compus din radiaţie şi particule subatomice. Ce s-a întâmplat în continuare constituie încă temă de dezbateri aprinse – s-au combinat încet-încet particulele, formând treptat stelele, roiurile de stele şi în cele din urmă galaxiile? Sau Universul s-a organizat mai întâi în grupuri imense de materie ce mai târziu s-au subdivizat în galaxii?

Coliziuni

Forma galaxiilor este influenţată de galaxiile vecine şi adesea acestea se ciocnesc. Calea Lactee însăşi este pe cale de a se ciocni de cel mai apropiat vecin al său, galaxia Andromeda. Chiar dacă Andromeda şi Calea Lactee au aceeaşi vârstă, observaţiile Hubble au dezvăluit că stelele din haloul Andromedei sunt mult mai tinere decât cele din Calea Lactee. Din aceste observaţii şi pe baza altor dovezi, astronomii au presupus  că Andromeda s-a ciocnit deja de una sau mai multe alte galaxii.

Galaxia Cartwheel

Forma neobişnuită a Galaxiei Cartwheel se datorează, cel mai probabil, unei coliziuni cu una dintre galaxiile mai mici din stânga jos, acum câteva sute de milioane de ani. Această imagine combină datele provenind de la patru observatoare diferite: Observatorul de raze X Chandra (mov), Galaxy Evolution Explorer - Exploratorul Evoluţiei Galaxiilor (ultraviolete/albastru); Telescopul Spaţial Hubble (vizibil/verde) şi Telescopul Spaţial Spitzer (infraroşu/roşu).

SINGS
Vecinii noştri galactici

"Stilul  de viaţă" a 75 de galaxii învecinate este ilustrat în acest poster de la Telescopul Spaţial Spitzer al NASA.
În această imagine, culorile albastre dezvăluie lumina provenind de la o generaţie mai veche de stele. Nuanţele de verde reprezintă moleculele organice numite hidrocarburi aromatice policiclice, în timp ce bulgării roşii arată norii de praf şi gaz cald încălzit de radiaţiile provenind de la stelele nou-născute.
Credit: NASA / JPL-Caltech / K. Gordon şi echipa SINGS.

Textul este traducerea articolului Galaxies, publicat pe site-ul NASA.
Traducerea: Anamaria Spătaru