Efectele caracteristice ale supraîncălzirii motorului sunt reducerea puterii, creşterea consumului de carburant şi un regim funcţional zgomotos. Creşterea anormală a temperaturii în sistemul de răcire este semnalată de termometrul de bord sau becul de control. La unele vehicule apare şi o emisie de vapori pe la buşonul de umplere al radiatorului.

 



Creşterea temperaturii peste limita normală se produce mai ales vara şi poate avea diverse cauze începând cu rulajul maşinii. Chiar cu o instalaţie de răcire bună, menţinând un regim de sarcină la cote ridicate, cu o viteză de trafic inferioară (ca în cazul urcării unei pante lungi, de exemplu, cu maşina încărcată, în etajele inferioare ale cutiei de viteză şi cu motorul ambalat), se produce o încălzire excesivă a motorului din cauză că energia calorică evacuată în sistemul de răcire depăşeşte capacitatea acestuia de disipare a căldurii în atmosferă.

Fireşte că rulajul în aceste condiţii la regimuri de turaţie inferioară poate fi şi mai periculos, deoarece transferul de căldură se reduce şi mai mult, ca urmare a micşorării turaţiei ventilatorului şi pompei de apă. În astfel de cazuri soluţia este o mică haltă în timpul căreia este recomandat ca motorul să fie lăsat să funcţioneze la ralanti şi abia apoi să fie oprit. Şoferii mai puţin atenţi trebuie să reţină că acelaşi efect de creştere a temperaturii îl poate avea şi rulajul îndelungat cu frâna de mână neeliberată sau cum radiatorul obturat pe timpul verii la maşinile prevăzute cu jaluzele.

 

 

Lipsa totală sau insuficienţa lichidului în sistemul de răcire pot constitui prilejuri de puternică încălzire a motorului în timpul rulajului.

Dar cauza cea mai frecventă a atingerii unei temperaturi excesive este starea tehnică a unora din componentele instalaţiei de răcire. Prezenţa crustei calcaroase pe traseul interior al sistemului, starea şi întinderea curelei ventilatorului, starea pompei de apă, a termostatului, precum şi a dispozitivului de comandă a ventilatorului sunt tot atâtea surse potenţiale de neplăceri privind regimul termic al motorului.

Capacitatea de schimb de căldură a radiatorului este şi mai mult înrăutăţită de prezenţa impurităţilor pe pereţii săi exteriori. Impurităţile aduse de aer în stupul radiatorului, ca şi lichidele scurse (ulei, lichid antigel), acţionează ca şi crusta interioară: reduc acţiunea de circulaţie a aerului şi se opun transferului normal de căldură de la radiator spre atmosferă.

La deteriorarea răcirii corecte poate contribui şi ventilatorul atunci când cureaua sa este slăbită, ruptă sau murdară de un material lubrifiant care provoacă patinarea ei, situaţii în care ventilatorul şi pompa de apă sunt acţionate parţial sau deloc.

Neintrarea oportună în funcțiune a ventilatorului la vehiculele la care acest organ este comandat termoelectromagnetic conduce la creşterea temperaturii de regim a motorului, ceea ce atrage atenţia asupra controlului şi remedierii defectării dispozitivului menţionat.

Motorul se mai încălzeşte şi când termostatul se deschide insuficient, este blocat în poziţie închis sau este acoperit de sedimente calcaroase. Pe timpul verii o astfel de situaţie poate fi depăşită până la primul atelier, înlăturând termostatul. Dacă nu este prea cald şi se constată că motorul nu ajunge la temperatura de regim, rulajul poate fi continuat temporar strangulând într-o măsură convenabilă cu o sârmă tubul de legătură dintre chiulasă şi radiator.

În sfârşit, un greşit reglaj al aprinderii sau al carburaţiei poate avea consecinţe nefavorabile asupra regimului termic; un avans prea mic la aprindere face ca amestecul să ardă târziu, în destindere, mărind cota de căldură transferată sistemului de răcire. Acelaşi efect îl are un amestec carburant incorect dozat calitativ; amestecurile prea bogate sau prea sărace ard lent, astfel încât arderea prelungită în destindere intensifică transferul de căldură spre cilindri, grevând funcţionarea sistemului de răcire. Este bine de reţinut că utilizarea unei benzine cu cifră octanică sub limita recomandată forţează motorul să funcţioneze în regim detonant, prilejuind supraîncălzirea sa.

Puteţi vizita site-ul autorului,  dedicat legislaţiei rutiere, la adresa c-drpciv.ro