Un studiu realizat în anul 2012  de către Consiliul Internaţional privind Transportul Ecologic a dezvăluit că valoarea consumului real de carburant al autovehiculelor este cu 21% mai mare decât cea indicată de către producători. Prin comparaţie, în anul 2001 diferenţa era de doar 8%. De ce există această diferenţă dintre consumul real şi cel teoretic, afişat de producătorii de autovehicule?




Un moment de cotitură este reprezentat de anul 2007, când s-a constat o creştere abruptă a discrepanţei dintre consumul real şi cel teoretic.

Rezultatele studiului Consiliului s-a bazat pe analiza datelor a 28.000 de conducători auto şi a mai mult de 1.200 de modele de autovehicule.

Desigur, discrepanţa precizată mai sus dintre consumul real şi cel anunţat de producători reprezintă o medie stabilită de Consiliu. O constatare surprinzătoare a fost următoarea: cu cât maşina evaluată pare mai economică (afişează un consum mai redus), cu atât diferenţa dintre consumul real şi cel teoretic (al producătorului) este mai mare.



Cum se obţin consumurile teoretice?


Consumurile afişate de producători se bazează pe un test de laborator numit Noul ciclu de conducere european, care are o componentă "urbană" şi una "extraurbană".

Ciclul urban

Maşina este condusă pe o distanţă de 4 kilometri la o viteză medie de circa 20 kh/h, cu o scurtă accelerare la 50 km/h. Temperatura laboratorului este menţinută între 20 şi 30o C.

Ciclul extraurban

Maşina este condusă pe o distanţă de circa 7 kilometri, la o viteză medie  de circa 63 km/h, cu scurte accelerări, decelerări.

Consumul mediu rezultă din media celor două consumuri obţinute în condiţii de laborator menţionate mai sus.


De ce nu se potrivesc consumurile?

Principalele motive pentru care consumul real este departe de cel teoretic sunt:
:: ciclul de conducere utilizat la testarea autovehiculelor, creat în anii 70 ai secolului trecut, nu se potriveşte cu actualele condiţii de conducere;
:: toate dispozitivele care conduc la creşterea consumului real de carburant (aer condiţionat, lumini şi alţi consumatori electrici) sunt oprite pe perioada testării
:: sistemul start-stop (acest sistem opreşte motorul atunci când autovehiculul este pe loc, reducând consumul de carburant) i se dă o pondere mai mare decât în lumea reală (în teste, autovehiculul este staţionar pentru 10% din timp).
:: nu se iau în calcul pasagerii şi încărcătura suplimentară.

Prin urmare, atunci când evaluaţi autovehicule în vederea unei eventuale achiziţii, nu uitaţi că, în fapt, consumurile afişate nu sunt cele reale. Aplicaţi 20% şi veţi ajunge la o valoare a consumului apropiată de cea reală.

Citiţi şi: Cum este calculat consumul instantaneu al automobilului?



 

Bibliografie:
Discrepancies between type-approval and real-world fuel consumption
Official fuel consumption figures