De câţiva ani cele mai multe maşini noi afişează, pe lângă alţi parametri de funcţionare, şi consumul instantaneu (sau instant). Probabil că principala utilitate a acestui indicator este aceea de a-l informa pe conducătorul auto despre modul în care stilul său de condus afectează consumul şi, la viteze constante, care este consumul de combustibil al maşinii. Astfel, se poate face, de exemplu, diferenţa dintre consumul la o viteză de 90-100 km/h, când consumul, de regulă, este rezonabil şi la o viteză de 130-140 km/h, când consumul creşte simţitor.

 



Dar cum calculează computerul maşinii consumul instantaneu?

Consumul instantaneu se bazează pe o serie de date preluate în timp real de la diverşi senzori ai autovehiculului, care indică:
:: debitul de combustibil
:: poziţia supapei de dozaj al carburantului
:: viteza motorului
:: presiunea din galeria de admisie a aerului.

Aceste date sunt utilizate de computerul autovehiculului pentru a calcula şi a afişa conducătorului auto consumul instantaneu.

Desigur, consumul instantaneu este o aproximare a consumului real, dar este o aproximare foarte bună.


Consumul mediu

Pentru a putea compara consumul maşinii cu cel menţionat de producător, util este consumul mediu, care, de asemenea, este afişat de către cele mai multe maşini fabricate în ultimii ani.

Probabil că aţi observat că există o diferenţă semnificativă, din ce în ce mai mare, bazându-ne pe o evaluare a evoluţiei în ultimii 15 ani, între consumul mediu teoretic precizat de fabricantul maşinii şi consumul real, sesizabil de conducătorul auto pe baza propriei experienţe.

De ce stau lucrurile aşa? Citiţi acest articol: De ce consumul real al autovehiculului este mai mare decât cel teoretic, indicat de fabricant?