Instalaţia de ungere a unui automobil are rolul de a asigura lubrifierea componentelor aflate în mişcare ale motorului. De asemenea, această instalaţie asigură filtrarea uleiului de motor, circularea acestuia în cadrul unui circuit închis, precum şi răcirea uleiului. La ce ajută ungerea componentelor dinamice ale motorului? Se micşorează frecarea dintre suprafeţele pieselor (de exemplu, dintre pistoane şi cilindrii). 

 

 

În plus, uleiul preia o parte din căldura produsă la nivelul motorului pe timpul arderii amestecului aer-carburant, contribuind la menţinerea unei temperaturi optime a motorului (rolul determinant la răcirea motorului este asigurat de instalaţia de răcire a motorului).

Iată mai jos un videoclip în care este explicat, pas cu pas, întregul proces al lubrifierii motorului. Sub videoclip puteţi găsi, tradus şi adaptat, textul din videoclip.

 

 

 

Termeni folosiţi în videoclip:
:: belt - curea
:: sump - baia de ulei
:: oil pump - pompa de ulei
:: strainer - filtru
:: oil pressure regulator - instrument de reglare a presiunii uleiului
:: oil filter - filtrul de ulei
:: valve springs - arcurile supapelor
:: camshaft - arborele cu came
:: sprout - injector

Pompa de ulei este activată de motor, prin intermediul unei curele (adesea - cureaua de distribuţie) şi a unei roţi de transmisie.

Prin intermediul unui sorb dotat cu un filtru (sită), uleiul din baia de ulei este aspirat de către pompa de ulei.

După aspirarea uleiului din baia de ulei, acesta este trimis către filtrul de ulei sub presiune.

Un regulator de presiune menţine presiunea uleiului la un nivel adecvat.

Filtrul de ulei captează şi păstrează orice particulă de praf / alte impurităţi din ulei, asigurând în circuit ulei curat.

Uleiul sub presiune, purificat, trece prin conductele şi canalele motorului, pentru a unge componentele în mişcare ale acestuia.

Uleiul din conducta principală trece pri canalele arborelui cotit, asigurând lubrifierea componentelor acestuia.

Prin intermediul unor injectoare, uleiul din conducta principală este transmis, în sus, pentru a asigura ungerea pistonului şi a componentelor de sub acesta.

Uleiul ajunge, prin intermediul unor canale speciale, în partea de sus a pistonului, asigurând o peliculă fină de ulei între piston şi pereţii cilindrului.

Prin intermediul unei conducte secundare, uleiul ajunge în zona arborelui cu came, prin intermediul unor injectoare asigurând lubrifierea arborelui cu came, a supapelor şi a arcurilor supapelor.

După lubrifiere, uleiul începe să cadă, prin intermediul unor canale separate, către baia de ulei.

Un echipament special determină presiunea uleiului (aceasta este afişată sau nu la bordul autovehiculului, în funcţie de opţiunea constructorului).

În final, uleiul ajunge din nou în baia de ulei.

Citiţi toate articolele din această serie în secţiunea dedicată. 

 

 

 

Pentru redactarea articolului a fost consultată şi cartea Automobile, de Gh. Frăţilă, Mariana Frăţilă şi St. Samoilă.