Vrei să dispui de un creier eficient chiar și la bătrânețe? Vrei să te protejezi de senilitate și probleme cardiovasculare? Vei găsi în continuare un alt supliment motivațional – legătura exercițiului fizic cu volumul creierului.

Sănătatea creierului descrește pe măsura înaintării în vârstă. Descreșterea se referă la volumul său, care se micșorează cu aproximativ (în medie) 5% pe decadă după 40 de ani. La bătrânețe, peste 70, vei avea garantat un creier mai mic decât astăzi, după cum se întâmplă, de altfel, și cu mușchii care se atrofiază treptat.

Putem întârzia sau chiar stopa această degradare și micșorare? Te rog, ai milă de suflețelul meu muritor și dă-mi pace cu apps-uri cu brain games și sudoku, anagrame și alte asemenea în care stai așezat șervețel în canapea?! Repet pentru posteritate: orice ți-ar comunica neuro-hype-ul, NU există dovezi solide sau consistente pentru ele ca metode de menținere sau îmbunătățire a funcțiilor cerebrale (cognitive). Dacă ar exista, aș fi primul înțepenit și cu ochii beliți în ecranul colorat jucând la nesfârșit jocuri de strategie.  Dar nu există, așa că nu-mi rămâne decât mișcarea.

Mai ales că mi-a venit timpul, deși mă consideram invulnerabil și veșnic tânăr. Recunosc, aveam această convingere a invulnerabilității până nu demult. Observ unele semne ale declinului. De unde și preocuparea cu exercițiul fizic. Unul, de altfel, cel mai pregnant, e memoria. A devenit extrem (și îngrijorător) de selectivă. Mă întrebi dacă simt declinul și la articulații? Deocamdată nu. Doamne ajută! (E doar o figură de stil).

Multe studii cu șoricei (nu de bibliotecă) ne-au arătat în mod consistent că exercițiul fizic mărește dimensiunea hipocampului.

Promițător e că creșterea lui se petrece chiar și la oameni. Cercetători de la University of Manchester, UK și Western Sydney University Australia au recenzat 14 testări clinice care examinau scanările cerebrale pe 737 de oameni înainte și după programe de exercițiu aerobic, dar prin comparație cu cele ale participanților din condițiile de control.

Participanții erau adulți sănătoși, dar și persoane cu deficiențe cognitive moderate (Alzheimer) și  boli psihiatrice ca depresia și schizofrenia. Vârstele lor variau între 24 și 76 de ani, media fiind la 66.

Intervențiile considerate erau definite ca planificate, structurate, repetitive și cu scopul îmbunătățirii ori menținerii fitness-ului fizic sau sănătății. Ele constau în exerciții aerobice, precum bicicleta staționară ori mersul și alergatul pe bandă. Intervențiile au fost derulate de la 3 la 24 de luni cu 2-5 ședințe pe săptămână.

Rezultatele obținute au fost programate pentru publicare în  jurnalul NeuroImage pe luna februarie anul următor.

Se pare că exercițiul duce la o creștere semnificativă în zona stângă a hipocampului. Exercițiul aerobic pare că încetinește procesul de micșorare al creierului. La această încetinire contribuie prietenul nostru, factorul neurotrofic sau BDNF-ul, care acționează asemeni unui fertilizator pentru neuroni. Să ai din belșug, deoarece exersezi aerobic regulat, înseamnă că neuronii îți sunt bine hrăniți. Fiind bine hrăniți, comunică unii cu alții cu mai mult entuziasm, de unde și îmbunătățirea unor funcții cerebrale. Da, sunt vietăți sociabile și, de aceea, au nevoi intense de socializare. Cred că merită să avem grijă de ele, dacă nu vrem (și sigur nu vrem) să ne mișcăm în reluare atât fizic, cât și mental.

Programul de mentenanță pentru creier constă în exerciții aerobice derulate sistematic, de mai multe ori pe săptămână și timp de cel puțin 3 luni. Și nu înseamnă că după te poți opri. Poate deveni, spre binele și cu ajutorul tău, un obicei de o viață.

Credit imagine: wikipedia.org
Articol preluat de pe blogul SasSeramis, cu acordul autorului