Prima impresieProbabil că ai trecut prin asta - cunoşti o persoană nouă şi în câteva secunde simţi vibraţii pozitive sau negative venind de la ea. Aşa realizezi tu procesul de „thin slicing” (literalmente „feliere subţire”) - deduci informaţii despre o persoană bazându-te pe „indicii”, unele mai evidente decât altele. Psihologii au studiat acest proces în detaliu. De exemplu, au demonstrat că ne dăm seama dacă un străin este demn de încredere în mai puţin de o zecime de secundă.

 

 

 

Cu o oarecare acurateţe, putem deduce rapid şi informaţii mai specifice, cum ar fi nivelul de inteligenţă şi orientarea sexuală. Acest articol „sapă” adânc în arhiva noastră şi dincolo de ea pentru a înţelege ştiinţa primelor impresii.


Oamenii care menţin mai mult contactul vizual sunt percepuţi ca fiind mai inteligenţi

Psihologii de la Universitatea de Nord-Est i-au rugat pe participanţi să privească nişte înregistrări de cinci minute cu străini care îşi vorbesc unii altora în perechi şi apoi să evalueze nivelul lor de inteligenţă. Oamenii din înregistrări care menţineau contactul vizual cu partenerul de conversaţie pentru mai mult timp, în special atunci când vorbeau şi într-o mai mică măsură atunci când ascultau, tindeau să fie percepuţi ca fiind mai inteligenţi. O altă cercetare a descoperit că oamenii care evită contactul vizual sunt judecaţi drept nesinceri şi lipsiţi de conştiinciozitate (acest ultim rezultat a fost valabil în cazul femeilor, dar nu şi al bărbaţilor). Nu mergeţi prea departe, totuşi – dacă îi priviţi în ochi fără oprire, oamenii vor crede cel mai probabil că aveţi tendinţe psihopatice.

 

 

Bărbaţii cu ochi căprui sunt percepuţi ca fiind mai dominanţi, dar asta nu din cauza culorii ochilor

Bărbaţii albi cu ochi căprui sunt percepuţi ca fiind mai dominanţi decât „omologii” lor cu ochi albaştri, conform unui studiu din 2010. Cu toate acestea, un bărbat cu ochi albaştri care încearcă să pară mai dominant şi-ar pierde timpul investind în lentile de contact de culoare maro. Studiul realizat de Karel Kleisner şi colegii săi de la Universitatea Carol din Republica Cehă a descoperit că irisul de culoare maro pare să fie asociat cu alte aspecte ale feţei care le lasă celorlalţi impresia de dominaţie.


Cei care vorbesc mai repede sunt consideraţi a fi mai competenţi

În anii '70, cercetătorii au creat peste 50 de voci sintetice, iar participanţii le-au ascultat la diverse viteze. Creşterea ritmului vorbirii îi făcea pe participanţi să creadă că posesorul vocii era mai competent. În mod similar, în cadrul unui alt studiu realizat în acelaşi deceniu, cercetătorii le-au dat să asculte participanţilor înregistrări cu bărbaţi intervievaţi, fie încetinite cu 30%, fie cu un ritm normal. Participanţii care au ascultat casetele „încetinite” au evaluat intervievaţii ca fiind mai puţin sinceri, fluenţi şi convingători. O altă cercetare a demonstrat că se crede că oamenii care spun adesea „ăăă” nu ştiu despre ce vorbesc.


Hainele elegante exprimă succes

Anul trecut cercetătorii i-au rugat pe participanţi să evalueze acelaşi bărbat care purta fie un costum cumpărat de-a gata, fie unul făcut la comandă. Atunci când îl purta pe cel din urmă, bărbatul era evaluat ca fiind mai încrezător şi de succes. O altă cercetare a demonstrat că oamenii presupun că acelaşi candidat pentru o slujbă într-o ţinută formală va avea şanse mai mari să câştige un salariu mai mare şi să obţină o promovare decât atunci când arată mai neîngrijit.


Eleganţa şi impresia de bunăstare aduc influenţă

Un studiu al Universităţii din Tilburg a demonstrat că oamenii care purtau un tricou al unei firme de lux (Tommy Hilfiger sau Lacoste) erau percepuţi ca fiind mai bogaţi şi ca având un statut mai înalt (decât oamenii care purtau un tricou care nu era de firmă), ca având un mai mare succes în a-i convinge pe trecători să completeze un chestionar, ca având şanse mai mari de a obţine o slujbă şi de a strânge bani pentru o cauză nobilă. Important este că toate aceste efecte depindeau de presupunerea că purtătorul tricoului îl şi deţinea.  


Oamenii fac presupuneri legate de ceilalţi în funcţie de încălţămintea pe care aceştia o aleg

În cadrul acestei cercetări, observatorii au judecat corect că oamenii mai agreabili tindeau să poarte încălţăminte practică şi convenabilă ca preţ (vârfurile ascuţite, vizibilitatea preţului şi a mărcii erau corelate negativ cu un caracter agreabil), că oamenii ataşaţi anxios tindeau să poarte încălţăminte care părea nou-nouţă şi era într-o stare bună (poate într-o încercare de a face o impresie bună şi de a evita respingerea), că oamenii mai înstăriţi purtau încălţăminte mai stilată şi că femeile purtau pantofi de firmă, care păreau mai scumpi.


Oamenii cu mai multe piercienguri faciale sunt consideraţi a fi mai puţin inteligenţi

O cercetare din 2012 a implicat nişte observatori care evaluau imagini ale unor bărbaţi şi femei înfăţişaţi cu diferite numere de piercinguri faciale. Pe măsură ce numărul acestora creştea, scorurile pentru inteligenţă scădeau. Pe de altă parte, un studiu din 2008 a descoperit că se considera că o femeie avea o fire mai artistică şi mai creativă atunci când avea mai multe piercinguri.


Femeile cu mai multe tatuaje sunt văzute ca fiind mai promiscue

Cercetătorii de la Universitatea din Liverpool le-au arătat unor studenţi desene ale unor femei cu diferite numere de tatuaje vizibile. „Rezultatele au arătat că femeile tatuate erau evaluate ca fiind mai puţin atrăgătoare fizic, mai promiscue din punct de vedere sexual şi băutoare mai înrăite decât cele netatuate, evaluările fiind din ce în ce mai defavorabile odată cu creşterea numărului de tatuaje.” Un studiu mai recent a descoperit că bărbaţii abordau mai degrabă o femeie de pe plajă dacă aceasta avea un tatuaj pe spate şi că o făceau mai repede. Bărbaţii estimau şi că au mai multe şanse de a ieşi la o întâlnire sau de a face sex cu o femeie dacă aceasta avea un tatuaj pe spate.


Bărbaţii raşi în cap sunt văzuţi ca fiind mai dominanţi

Când cercetătorii de la Wharton School, Universitatea din Pennsylvania, au prelucrat în Photoshop nişte poze ale unor bărbaţi astfel ca aceştia să pară că s-au ras în cap, ei erau consideraţi a fi „mai dominanţi, mai înalţi şi mai puternici decât ei cei adevăraţi”.


Oamenii care au un mers lejer şi expansiv sunt văzuţi drept mai aventuroşi

În 2012, cercetătorii au analizat nişte înregistrări cu lumină punctiformă pentru a identifica indiciile pe care le foloseau participanţii pentru a emite judecăţi legate de personalitatea cuiva care merge. Asta a dus la identificarea a doi factori principali – unul era legat de un mod de a merge expansiv şi lejer, pe care participanţii tindeau să-l interpreteze ca fiind un semn al caracterului aventuros, al extroversiunii, al cuiva de încredere şi cald; celălalt era un stil lent, relaxat, pe care participanţii l-au interpretat drept un semn al unui caracter uşor nevrotic. Deşi legate de percepţiile acestor observatori, cele două stiluri de mers nu erau de fapt în acord cu adevăratele personalităţi ale celor care mergeau.

Strângerile de mână pot fi folosite pentru a determina conştiinciozitatea unui om

Un studiu din 2011 a descoperit că participanţii făceau multe presupuneri despre oameni în funcţie de stilul strângerii de mână, dar că singurele judecăţi corecte priveau conştiinciozitatea. Explicaţia cercetătorilor a fost că această trăsătură este una care reflectă cât de bine poate o persoană să înveţe orice comportament complex, fie că vorbim despre mânuirea unui instrument muzical sau o strângere de mână. „Poate că strângerea de mână omniprezentă nu este atât de ritualizată sau de exactă ca ceremonia japoneză a ceaiului, dar necesită cu siguranţă o anumită cunoaştere a normelor sociale curente şi puţină coordonare interpersonală”, au spus ei. 

Traducere de Ana Dumitrache după the-psychology-of-first-impressions cu acordul editorului