Tanara lecturandÎn vremea noastră, standurile librăriilor sunt pline de cărţi de auto-ajutorare indicate în caz de depresie, dar pe care dintre ele ni le recomandă experţii şi care au efect? Liz Anderson de la Universitatea din Bristol şi colegii săi au analizat utilizarea acestui tip de cărţi în tratarea depresiei (Anderson şi ceilalţi, 2005). Ei au descoperit un număr de şase cărţi cu recomandări din partea experţilor, deşi doar una cu dovezi pentru eficacitatea ei.

 

 

1. Feeling Good (Cum ne menţinem starea de bine). Această carte de auto-ajutorare pentru depresivi a fost evaluată într-o serie de studii clinice randomizate controlate - unele de mici dimensiuni însă (Anderson şi colegii, 2005). Cartea în sine este înrădăcinată în terapia cognitiv-comportamentală (TCC), în prezent una dintre cele mai de succes metode pe care o folosesc psihologii în tratarea depresiei. În general, TCC încearcă să identifice procesele de gândire problematice, folosind apoi activităţi mentale anume concepute pentru a le modifica. Utilizarea acestei cărţi în tratarea depresiei uşoare a fost evaluată în şase studii. În mare parte, concluziile acestora o recomandă ca o terapie eficace.

2. Control Your Depression (Controlează-ţi nivelul depresiei). Şi această carte, bazată pe terapia cognitiv-comportamentală, a fost evaluată în două studii, dar în nici unul dintre ele nu au fost descoperite dovezi puternice care să-i justifice eficacitatea. Dar faptul că studiile respective nu au identificat vreun efect nu probează inutilitatea cărţii. Putem presupune că alegerea ei de către specialişti ca subiect de cercetare în cele două studii este în sine un indiciu al beneficiilor sale potenţiale.

3. Mind Over Mood (Schimbă-ţi modul de gândire). Chiar dacă această carte nu a fost evaluată în niciun studiu clinic randomizat controlat, ea este adesea recomandată de clinicienii cu experienţă. Ca şi celelalte două cărţi anterioare, aceasta se bazează pe terapia cognitiv-comportamentală şi conţine un mare număr de exerciţii şi fişe de lucru (terapeuţilor cognitiv-comportamentali plăcându-le să dea teme).

4. Overcoming Depression and Low Mood (Cum să-ţi depăşeşti depresia şi proasta dispoziţie): A Five Areas Approach. Aceasta foloseşte, de asemenea, o abordare cognitiv-comportamentală, fiind şi ea frecvent recomandată de către clinicieni, deşi sunt necesare studii pentru confirmarea eficacităţii ei.

5. Climbing out of Depression (Ieşirea din depresie). Spre deosebire de cele patru cărţi precedente care se folosesc de TCC, aceasta foloseşte o abordare psihodinamică, fiind concentrată pe înţelegere, reflecţie şi contemplare. Până în momentul de faţă nu există dovezi ale unor studii randomizate controlate, dar această carte este recomandată de către organizaţii cum ar fi Mental Health Foundation, MIND şi Depression Alliance.

6. Depression: The Way Out of Your Prison (Depresia: Cum să te eliberezi din propria închisoare). Această carte se încadrează în aceeaşi categorie cu ‘Climbing out of Depression’, întrucât se bazează pe o abordare psihodinamică, nu a fost evaluată în mod oficial, dar este recomandată de către organizaţiile de combatere a depresiei.

TCC sau abordarea psihodinamică?

Una dintre principalele întrebări pe care mi le pun atunci când aleg o carte de auto-ajutorare este pe ce teorie psihologică se bazează. Cele şase cărţi recomandate aici se împart în două categorii: TCC şi abordarea psihodinamică. Unii preferă activităţile practice, de implicare activă, utilizate în TCC, alţii preferă tehnici mai reflectorizante, folosite în abordarea psihodinamică. Desigur, există cărţi care folosesc multe alte tipuri de abordări ale depresiei, dar TCC şi abordarea psihodinamică sunt două teorii cu o bază mare de date care îşi dovedesc eficacitatea în psihoterapia convenţională faţă-în-faţă.


Notă

Trebuie să ştiţi că studiile asupra biblioterapiei sunt într-un stadiu incipient. Studiile realizate până acum au examinat doar câteva dintre cărţile disponibile, cu predilecţie cele recomandate doar pentru depresia uşoară.




Traducere de Maricica Botescu după 6-self-help-books-for-depression, cu acordul autorului.