Aplicaţii autoOpenXC va atrage atenţia comunităţii hackerilor asupra sistemelor informatice ale maşinilor Ford – să ne aşteptăm la o serie de aplicaţii care vor îmbunătăţi eficienţa şi performanţa vehiculelor. Priveşte, semnalizează, manevrează – acum setează-ţi motorul pe “supermaşină”.

 

 

 

 

Producătorul de maşini Ford tocmai a scos pe piaţă OpenXC – un set de instrumente hardware şi software open-source care îi va permite comunităţii hackerilor să se joace cu sistemele informatice care controlează maşinile moderne.

În timp ce primele aplicaţii nu vor aduce nimic mai excitant decât radio prin Internet, natura deschisă tuturor a sistemului ar putea conduce eventual la aplicaţii personalizate care să le ofere şoferilor mai mult control asupra performanţei maşinii lor.

Cele mai multe maşini sunt conduse, în prezent, de computere care controlează orice, de la motor la înclinaţia scaunelor dar, până în prezent, şoferul folosea doar datele care aveau legătură cu viteza, turaţia motorului şi nivelul de combustibil. OpenXC va “demistifica detaliile” software-ului unei mașini, spune L. Venkateh Prasad, de la Centrul de Cercetare şi Inovare Ford, din Dearborn, Michigan. Un şofer va fi capabil să descarce aplicaţii aprobate de la un magazin Ford pe smartphone-ul lor care, apoi, poate comunica cu sistemul informatic al maşinii.

Astfel de aplicaţii ar putea valorifica unele părţi nefolosite ale unei maşini. De exemplu, dacă o maşină dotată cu o aplicaţie pentru vreme ar putea comunica vehiculelor din spate momentul în care ştergătoarele funcţionează, şoferii din spate ar putea fi avertizaţi, în avans, de ploaie. Niciun satelit meteorologic nu-ţi poate oferi detalii precise ale drumului specific pe care te afli, spune Prasad. “Din senin, le-ai acordat un nou sens de viaţă ştergătoarelor.”

Dacă doreşti să ştii cum îţi funcţionează motorul, aplicaţiile ar putea afişa presiunea combustibilului sau sporul de presiune al unei injecţii turbo. Având acces la astfel de parametri, aplicaţiile le-ar putea permite şoferilor să optimizeze performanţa maşinii. În timp ce producătorii tind să-şi echilibreze maşinile între economie şi performanţă, software-ul ar putea muta acest echilibru într-o extremă sau cealaltă, oferindu-i proprietarului maşinii un vehicul mai eficient sau mai rapid decât cel pe care ei l-au cumpărat.

Este puţin probabil că Ford ar aproba aceste tipuri de aplicaţii – ele ar putea să nu fie sigure – astfel încât hackerii ar putea încerca să ocolească măsurile de securitate. Există modalităţi de a face tocmai acest lucru care pot deschide o maşină ca și cum ar fi un simplu iPhone decodat. “Au trecut zilele în care trebuia să conectezi firele împreună; în prezent doar vorbeşti cu un computer”, spune Jay Abbott de la Advanced Security Consulting din Peterborough, Marea Britanie.

Abbott este expert în securitate cibernetică şi entuziast al modding-ului maşinilor, căruia îi place să optimizeze performanţa unei maşini prin personalizarea software-ului acesteia. Cele mai multe microprocesoare din maşinile moderne folosesc un protocol cunoscut sub numele de bus CAN pentru a comunica. Având în vedere faptul că acest protocol este bine cunoscut, criptarea poate fi ocolită cu instrumente care pot fi găsite la magazine, cum ar fi un analizator de bus CAN, folosit în mod normal pentru verificarea de bug-uri a software-ului maşinii.

În teorie, OpenXC poate funcţiona cu orice tip de maşină care suportă aceste standarde – Toyota, Nissan şi Honda şi-au exprimat deja interesul. Cei responsabili pentru asigurarea accesului la părţile particularizate ale sistemului vor fi producătorii individuali. General Motors a anunţat, de asemenea, o iniţiativă similară la Consumer Electronics Show, care a avut în Las Vegas la începutul lunii ianuarie, oferind acces la maşinile companiei dezvoltatorilor de aplicaţii.

Partajarea datelor de diagnostic le-ar putea permite, de asemenea, producătorilor să fie păstraţi la curent cu modul în care vehiculelor lor funcţionează, după momentul în care pleacă din showroom. “Fără îndoială, putem învăţa multe de acolo”, spune Prasad.

Pasionaţii s-au jucat cu software-ul maşinii de mai mulţi ani, spune Abbott, dar aplicaţiile personalizate ar trebui să înceapă să se dezvolte din ce în ce mai mult după ce aceste platforme vor fi prezente pe piaţă. “Faptul că Ford a luat iniţiativa şi a oferit perspectiva unei inovaţii deschise tuturor este un lucru grozav”, spune el. “Va promova o noua generaţie de inovaţie”.

Visul devenit realitate al unui hoţ de maşini?

Decizia Ford de a oferi acces la software-ul maşinii dezvoltatorilor independenţi prin intermediul OpenXC le va oferi şoferilor mai multe informaţii despre vehiculul lor – dar, de asemenea, ridică probleme de securitate. O aplicaţie care controlează sistemul de închidere al maşinii, de exemplu, le-ar putea oferi hoţilor o nouă metodă pentru a pătrunde în maşină. Ar putea fi posibil, de asemenea, să modifici valorile senzorilor şi să oferi şoferilor informaţii false asupra vitezei cu care merg. Într-un final, vei ajunge în situaţia unui compromis, spune expertul în securitate Ben Laurie, de la Google. “Sunt lucruri pe care le poţi face pentru a creşte securitatea platformei, dar este fundamental imposibil să o faci, în acelaşi timp, şi sigură şi folositoare în cel mai înalt grad”, spune el. Ford este de acord că problemele de securitate există, dar spune că OpenXC nu duce la apariţia unor noi ameninţări.



Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului fords-opensource-kit-brings-era-of-smart-car-apps, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Alexandru Hutupanu