Cuptor microundeExistă o concepţie populară conform căreia cuptoarele cu microunde distrug toate lucrurile hrănitoare din mâncarea noastră, cum ar fi vitaminele esenţiale şi mineralele. Dar este asta adevărat? Răspunsul este nu. De fapt, microundele păstrează adesea mai multe substanţe nutritive în mâncare decât gătitul convenţional.

 



Orice fel de gătit scade nivelul de substanţe nutritive din mâncare, însă există mai mulţi factori de luat în considerare, inclusiv cantitatea de căldură care se aplică, cantitatea de apă folosită, timpul de gătire şi substanţele nutritive implicate (e.g. acidul folic şi vitaminele B şi C, care se găsesc în legume, sunt vitaminele solubile în apă cele mai sensibile la căldură).

Deoarece tind să implice un timp mai scurt de gătire şi mai puţină căldură, microundele tind să aibă mai puţine efecte nocive.
Asta dacă nu-ţi încălzeşti mâncarea până ia foc, mai ales pe cea bogată în vitamina B12. Căldura obligă această vitamină să se transforme într-o formă inactivă a sa. Deci, dacă îţi încălzeşti mâncarea la microunde până după punctul de fierbere, facilitezi acest proces chiar mai mult decât în cazul gătitului tradiţional. Şi, deoarece tindem să folosim mai puţină apă atunci când încălzim legumele la microunde, substanţele nutritive nu se pierd atât de mult.

În ultimă instanţă, aşa cum o sugerează acest studiu, ”există doar mici diferenţe între gătitul la microunde şi gătitul tradiţional în ceea ce priveşte retenţia vitaminelor în mâncăruri”. Cu toate acestea, cel mai bine este să-ţi găteşti legumele la aburi.

Există, totuşi, câteva limitări aici. Un studiu din 2003 a arătat că prin încălzirea broccoliului la microunde, acesta pierde 74% sau chiar mai mult din compuşii săi fenolici, în timp ce, prin fierbere, pierde doar 66%. Nu încălziţi în cuptorul cu microunde laptele uman; se diminuează eficacitatea agenţilor antiinfecţioşi.



Traducere de Ana Dumitrache după do-microwave-ovens-kill-nutrients-in-food