Mic dejunNi se spune adesea că micul dejun este cea mai importantă masă a zilei, în mare parte pentru că ne ajută să ţinem la distanţă kilogramele în plus. Însă o nouă meta-analiză ne arată acum că ştiinţa nu sprijină, de fapt, această afirmaţie. Înţelepciunea convenţională sugerează că faptul de a sări peste micul dejun ne va înfometa pe parcursul zilei, făcându-ne astfel să mâncăm în exces şi să luăm gustări mai frecvent.

 



Însă un nou studiu publicat în The American Journal of Clinical Nutrition desfiinţează această presupunere, susţinând că mitul micului dejun este rezultatul unor studii inexacte, interpretate greşit, care îşi urmăreau propriul interes. Cercetătorii spun că faptul de a sări peste micul dejun va avea, cel mult, un efect scăzut sau chiar inexistent asupra greutăţii. Mai mult, oamenii care iau micul dejun ajung uneori să consume zilnic mai multe calorii decât cei care sar peste el.

O parte a problemei, spun cercetătorii de la Universitatea din Alabama, Birmingham, este aceea că au fost realizate foarte puţine studii de control pentru a verifica afirmaţia. În New York Times, Anahad O'Conner explică mai multe:

Acele studii au fost în mare parte trecute cu vederea, iar descoperirile lor ”sufocate” de zecile de studii observaţionale mari, care au găsit asocieri între deprinderile privind micul dejun şi obezitate, însă nicio relaţie directă cauză-efect, a spus doctorul David B. Allison, directorul Centrului de Cercetare în Nutriţie şi Obezitate de la Universitatea din Alabama, Birmingham. Doctorul Allison şi colegii săi au cercetat literatura medicală şi au descoperit că singurul studiu pe termen lung, atent controlat, care le repartiza oamenilor,  la întâmplare, un program cu sau fără mic dejun şi care măsura apoi efectele acestuia asupra greutăţii corporale, a fost publicat în 1992.

Având o influenţă puternică asupra cercetărilor ulterioare, studiul a fost realizat de-a lungul unei perioade de 12 săptămâni la Universitatea Vanderbilt şi a obţinut rezultate amestecate. Adulţii moderat obezi care săreau în mod obişnuit peste micul dejun pierdeau în medie aproximativ 7,7 kilograme când erau incluşi într-un program care implica luarea micului dejun zilnic. Iar cei care luau micul dejun în general şi care erau instruiţi acum să evite micul dejun zilnic, pierdeau în medie aproape 9 kilograme.

Ambele programe includeau o cantitate identică de calorii şi ambele au determinat oamenii să piardă mai multe kilograme decât un program în care obiceiurile tipice legate de micul dejun ale unei persoane nu se schimbau.

Studiul a fost destul de mic şi limitat, implicând doar 52 de femei supraponderale, însă a sugerat că, în ceea ce priveşte micul dejun, cel mai important factor pentru pierderea în greutate ar putea fi cât de drastic îţi schimbi obiceiurile. ”Cei care au trebuit să facă cele mai mari schimbări referitoare la obiceiurile lor alimentare pentru a se supune programului au obţinut rezultate mai bune”, au scris autorii în lucrare.

În mare, ceea ce arată descoperirile este că faptul de a sări peste micul dejun nu are practic niciun efect asupra greutăţii şi că oricare strategie funcţionează la fel de bine.

Conform cercetătorilor, literatura observaţională din domeniu a ”stabilit în mod neîntemeiat asocierea, însă nu şi relaţia cauzală, dintre faptul de a sări peste micul dejun şi obezitate”. Autorii dau vina direct pe cercetători, atribuind afirmațiile exagerate:
1. Interpretării tendenţioase a propriilor rezultate
2. Folosirii inadecvate a limbajului cauzal în descrierea propriilor rezultate
3. Citării înşelătoare a altor rezultate
4. Folosirii inadecvate a limbajului cauzal în citarea lucrărilor altora.

Acest studiu mai are multe de spus, aşa că asiguraţi-vă că citiţi toată recenzia şi analiza lui O'Conner.



Traducere de Ana Dumitrache după no-skipping-breakfast-will-not-cause-you-to-gain-weigh