Dieta in cancerul de prostataAlimentele prăjite şi zaharurile simple nu fac parte din acest regim, uleiul de măsline, untul de arahide şi avocado-ul sunt incluse. Şi de data asta nu vorbesc despre reducerea colesterolului. Vorbesc despre creşterea şansei de supravieţuire având cancer de prostată.

 

 

 

Aceasta nu este o boală rară, unul din şase bărbaţi sunt afectaţi de-a lungul vieţii, dar totuşi mulţi vor muri cu această boală, nu din cauza ei. La mijloc este o componentă genetică, dar ce se ştie despre regimul alimentar? Apar două întrebări. E posibil ca regimul alimentar să crească riscul de cancer de prostată, iar dacă cineva suferă de această boală e posibil ca orice regim alimentar specific să crească şansele de supravieţuire?

Există unele dovezi că un regim alimentar bogat în peşte gras poate reduce rata de deces din cauza cancerului de prostată cu aproximativ 40%. Pe de altă parte, potrivit unui studiu recent publicat în revista ştiinţifică The Prostate - da, există o revistă dedicată sănătăţii acestui organ - consumul de alimente prăjite în ulei abundent, cel puţin o dată pe săptămână, creşte riscul de cancer cu peste 37 % în comparaţie cu un răsfăţ mai rar de o dată pe lună. Cum au ajuns cercetătorii la o asemenea cifră? În acest caz, acest lucru s-a datorat comparaţiei detaliate a chestionarelor privind frecvenţa alimentelor, completate de persoanele diagnosticate cu cancer de prostată şi de persoanele sănătoase de aceeaşi vârstă.

S-a ţinut cont şi de istoricul familiei şi de originea rasială. Nu este foarte clar de ce sunt implicate alimentele prăjite, dar este binecunoscut faptul că compuşii cancerigeni precum: acrilamida, amina heterociclică, hidrocarbura aromatică policiclică şi produşii AGE (produşii finali de glicare avansată - compuşi aderenţi de zahăr şi proteine - n.tr.) se formează atunci când alimentele sunt încălzite la temperaturi înalte. Dacă intenţionezi să mănânci un piept de pui, mai bine l-ai consuma într-o supă de pui decât prăjit în ulei abundent. Un piept de pui prăjit în ulei abundent conţine de nouă ori mai multe substanţe cancerigene decât unul fiert.

În regulă, deci încercăm să stăm departe de alimentele prăjite, dar majoritatea oamenilor nu sunt foarte motivaţi decât după ce se îmbolnăvesc. Ce este de făcut în momentul acela? Bineînţeles, să reduci în continuare alimentele gătite la temperaturi înalte. Şi altceva? Să înlocuieşti grăsimile animale şi carbohidraţii simpli cu grăsimi vegetale, cum ar fi ulei de măsline sau de canola, nuci, seminţe şi avocado. Această recomandare provine dintr-un studiu Harvard care, între anii 1986 şi 2010, a urmărit aproximativ 4600 de bărbaţi ce au fost diagnosticaţi cu cancer de prostată. Bărbaţii care au înlocuit 10% din totalul caloric zilnic de carbohidraţi cu grăsimi vegetale sănătoase şi-au redus cu aproximativ 30% riscul de deces cauzat de cancer de prostată şi cu 26% riscul de deces din alte cauze.

Pe de altă parte, înlocuind 5 procente din respectivele calorii cu grăsimi saturate sau doar un procent cu grăsimi nesaturate, s-a stabilit că riscul de deces în perioada studiului a crescut cu 25 până la 30%. Deci ce putem face în mod practic? Se pare că o simplă porţie de nuci pe zi reduce riscul de deces cauzat de cancer de prostată cu 18%. Este de dorit să se reducă cantitatea de carne, dar mai putem face şi alte lucruri simple. În loc să consumăm orez alb sau spaghete, luăm o salată cu vinegretă şi cu o lingură de ulei de măsline. În loc să mâncăm un cartof mediu, servim o jumătate de avocado. În loc de un sendviş cu mezeluri, luăm un sendviş cu unt de arahide. Încearcă un sendviş cu roşii şi cu o jumătate de avocado întins pe o felie de pâine integrală.

Devine clar că mantra grăsime zero este depăşită, nu doar pentru cancerul de prostată, cât şi pentru bolile de inimă. Creşterea consumului de grăsime poate fi în fapt sănătoasă, atât timp cât este tipul potrivit de grăsime. Şi asta nu include tipurile de grăsimi animale. Motivul pentru care grăsimile vegetale sunt sănătoase nu a fost încă elucidat, dar probabil acest lucru se datorează abilităţii acestora de a reduce inflamaţia şi de a creşte nivelurile de antioxidanţi în sânge. Aşă că e bine de consumat supă de pui, salată, humus, guacamole şi ulei de măsline şi de plasat gogoşile, cartofii prăjiţi, burgerii şi şunca de pui în categoria produselor „ocazionale”.



Traducere de Ioana Mădălina Ilinca după prostate-cancer-and-diet, cu acordul autorului.