Dieta mediteraneanaRespectarea unei diete mediteraneene care conţine ulei de măsline şi nuci te poate ajuta să ai o inimă mai sănătoasă. Iată ce a descoperit o echipă de cercetători în urma unui studiu randomizat incluzând aproape 7500 de spanioli ce prezentau risc de boli cardiace.

 

 

 

Din studiu a reieşit că persoanele care ţineau aşa-numita ”dieta mediteraneană” – suplimentată fie cu ulei de măsline extra virgin, fie cu nuci – prezentau un risc mai scăzut de a avea un ”incident cardiovascular” după patru ani.

Care e partea cea mai bună? Nu doar că aceste regimuri alimentare nu aveau restricţii calorice, dar participanţilor nu li s-a cerut nici măcar să mărească numărul de exerciţii fizice zilnice. Aceştia erau încurajaţi doar să mănânce mai multe alimente sănătoase.



Studiul a fost publicat în această săptămână în New England Journal of Medicine, iar într-un supliment al studiului cercetătorii afirmă că cei care ţineau dieta mediteraneană au primit următoarele sfaturi de la un nutriţionist:


”Coordonatele generale ale dietei mediteraneene pe care nutriţioniştii le-au oferit participanţilor includeau următoarele recomandări pozitive: a) folosirea abundentă a uleiului de măsline la gătit şi la asezonat felurile de mâncare; b) consumarea a cel puţin 2 porţii de legume zilnic (cel puţin una dintre ele ca legume proaspete într-o salată), în afara garniturilor; c) cel puţin 2-3 porţii de fructe zilnic (inclusiv sucuri naturale) ; d) cel puţin 3 porţii de leguminoase săptămânal; e) cel puţin 3 porţii de peşte sau de fructe de mare săptămânal (cel puţin o porţie de peşte gras); f) cel puţin o porţie de nuci sau seminţe săptămânal; g) alegeţi carnea albă (pasăre consumată fără piele sau iepure) în locul celei roşii sau procesate (burgeri, cârnaţi); h) gătiţi regulat (de cel puţin 2 ori pe săptămână) folosind roşii, usturoi şi ceapă, adăugând sau nu şi alte ierburi aromatice şi asezonaţi legumele, pastele, orezul şi alte feluri de mâncare cu roşii, usturoi şi ceapă, adăugând sau nu şi alte ierburi aromatice. Acest sos se obţine amestecând încet ingredientele tăiate mărunt cu ulei de măsline din abundenţă. Recomandările negative includ eliminarea sau reducerea consumului de smântână, unt, margarină, carne rece, pateu, raţă, băuturi carbogazoase şi/sau îndulcite, produse de patiserie, produse de panificaţie industrială (cum ar fi prăjiturile, gogoşile sau fursecurile), deserturi industriale (budinci, creme), cartofi prăjiţi sau chipsuri de cartofi şi prăjiturile sau dulciurile nefăcute în casă.”


Deci nu e ca şi cum ai putea mânca în fiecare zi la localul din colţul străzii unde se serveşte falafel. Trebuie să iei mese care combină legumele proaspete şi carnea slabă cu uleiuri şi cereale sănătoase. În plus, fără cartofi prăjiţi sau produse de patiserie – lucru care pare deosebit de nedrept dacă ne gândim cât de apetisanţi sunt cartofii prăjiţi mediteraneeni sau baclavaua. Totuşi, este un studiu fascinant care dezvăluie că ceea ce mănânci este probabil mai important decât cantitatea de mâncare.

În plus, uleiul de măsline extra virgin te va ajuta să reuşeşti.

Poţi citi întregul studiu în New England Journal of Medicine.


Traducere de Ana Dumitrache după eating-mediterranean-food-can-prevent-heart-disease.