CalciuProblema calciului a fost ridicată de dr. Ian Reid din Noua Zeelandă. El şi colegii săi au reanalizat datele obţinute de la WHI cu privire la suplimentele de calciu şi vitamina D. Întrebarea: există un risc de atac de cord pentru femeile care iau suplimente de calciu?

 




Studiul iniţial, efectuat de Women Health Initiative  (WHI) pe un lot de 36.000 de femei, a evidenţiat faptul că nu au existat riscuri crescute de boli de inimă în rândul persoanelor care au primit 1.000 de miligrame de calciu şi 400 de unităţi internaţionale (UI) de vitamina D pe zi, comparativ cu cele care au fost repartizate aleatoriu pentru a primi un placebo. Cu toate acestea, unele dintre aceste femei obişnuiau să ia suplimente de calciu, lucru care ar fi putut să afecteze rezultatele.

Pentru a lua elimina această posibilitate, cercetătorii din Noua Zeelandă au analizat rezultatele unui subgrup de 16.718 de femei care nu luau suplimente de calciu şi vitamina D la începutul studiului WHI. Există date pentru acest grup particular, care au arătat că femeile care au luat suplimente (doar în timpul studiului) au avut un risc mai mare de a face atacuri de cord. O posibilă explicaţie este aceea că schimbarea bruscă a nivelului de calciu din sânge, atunci când au început să ia suplimentele, a fost responsabilă pentru riscul crescut. Femeile care obişnuiau să ia suplimente aveau suficient calciu în sânge pentru a nu fi afectate de un maxim al nivelului de calciu.

Înseamnă oare aceasta că femeile ar trebui să înceteze să mai ia suplimente de calciu? Nu, conform dr. Jo Ann Manson, autorul studiului WHI. Pentru ea, reanalizarea selectivă a unui subgrup foarte particular nu neagă faptul că, în general, nu există nicio dovadă a unei asocieri între utilizarea de calciu şi vitamina D şi un risc crescut de infarct miocardic.

Totul depinde de starea ta proprie de sănătate. Dacă ai un risc pentru boli de inimă, ar trebui să te asiguri că nu iei o "supradoză" de calciu. Pe de altă parte, dacă te preocupă osteoporoza, este esenţial să ai un aport suficient de calciu.

Trebuie să calculezi cât de mult calciu primeşti de la dieta proprie, inclusiv de la sucul de portocale cu vitamine şi calciu. Dacă ai peste 50 de ani, asigură-te că acesta nu depăşeşte 1.200 mg. Dacă nu, este OK să iei suplimente de calciu pentru a ajunge la această doză.

Traducere de Maricica Botescu după is-there-a-risk-of-heart-attack-for-women-taking-calcium-supplements, cu acordul autorului.