Curbarea spaţiu-timpului generează "forţe mareice" care se exercită asupra funcţiei de undă a unui sistem cuantic. Folosind un interferometru cu impuls dual cercetători de la Universitatea Stanford şi Universitatea din Birmingham  au măsurat modificările apărute ca urmare a acestor forţe. Pe scurt, cercetătorii au observat că introducerea unui corp cu masă în apropierea unui sistem cuantic produce modificări ale spaţiu-timpului măsurabile, identificând pentru prima oară efectele gravitaţiei asupra unui sistem cuantic.

Pe 5 martie 2016 un alt asteroid va trece în apropierea Pământului. 2013 TX68 este estimat de biroul NEO (Near Earth Objects) al Jet Propulsion Laboratory (JPL) / NASA la 30 m în diametru. Deocamdată magnitudinea să vizuală este 25, ceea ce înseamnă că el este destul de departe, însă se apropie rapid. Pe moment, din cauza distanţei, măsurătorile optice lasă o plajă largă de posibilităţi, în sensul că asteroidul ar putea trece oriunde între 17.000 km altitudine (în stratosferă) şi respectiv 14 milioane de km (mult dincolo de orbita Lunii). El se va mai apropia de mai multe ori de Pământ secolul acesta.

Infractorii cibernetici se îmbogăţesc în urma furtului datelor cardurilor bancare, de credit sau de debit, ca urmare a accesului neautorizat în bazele de date ale unor companii, ca Target sau Depot. Thomas J. Holt, criminolog, a coordonat un studiu privind infracţionalitatea cibernetică, ale cărui rezultate au fost publicate recent în revista Deviant Behavior.

În cadrul testelor efectuate la reactorul de fuziune nucleară EAST, Institutul de ştiinţe din Hefei, provincia Jiangsu, China s-a bătut un nou record privind timpul în care a fost menţinută plasma (bazată pe hidrogen) la o temperatură de 90 de milioane de grade Celsius. Această temperatură este mai mare decât cea din centrul Soarelui, dar partea spectaculoasă a experimentului se referă la durata menţinerii unei asemenea temperaturi în cadrul reactorului menţionat.

Einstein a avut dreptate. Din nou. Pe data de 11 februarie 2016 cercetători de la Caltech, MIT şi LIGO Scientific Collaboration au susţinut o conferinţă de presă la Clubul presei naţionale (National Press Club) din Washington, D.C., în cadrul căreia au anunţat detectarea undelor gravitaţionale, una dintre predicţiile teoriei generale a relativităţii. Vestea era anticipată de mai multe zile, iar această realizare ştiinţifică se consideră că va deschide o nouă eră în fizică, oferind noi posibilităţi de cercetare a cosmosului. Pe de altă parte, această descoperire va duce cu certitudine la obţinerea unui premiu Nobel în viitorul apropiat.

Din octombrie 2015 până în ianuarie 2016 au fost aproape 4.000 de cazuri de copii născuţi cu microcefalie (defect la naştere care constă în dimensiuni ale capului bebeluşului mai mici decât cele normale) în Brazilia. Anterior se înregistrase o medie de 150 de cazuri pe an.

În mod natural, după ce un studiu recent a sugerat identificarea unei planete nevăzute deocamdată, intitulată "a noua planetă", s-a născut discuţii aprinse între cercetători, iar presa, în parte, a preluat informaţia şi a promovat-o, clasic, fără niciun filtru. Această a noua planetă ar avea o masă de 10 ori mai mare decât cea a Pământului şi s-ar situa în Centura Kuiper, o regiune a sistemului solar formată din obiecte îngheţate (dincolo de planeta Neptun).

Celulă canceroasă (sân)

Până recent era neobişnuit să vezi cuvintele "cancer" şi "vindecat" în aceeaşi frază. Acum această alăturare a devenit mult mai prezentă. Ştirile privind vindecarea unui copil (Layla Richards) de leucemie au fost urmate de altele, privind vindecarea fostului preşedinte american, Jimmy Carter, de cancer la creier (care se răspândise de la ficat).

Deşi anul nu s-a încheiat încă, putem trece în revistă deja cele mai importante progrese / descoperiri din lumea ştiinţifică din anul 2015. Am ales 9 dintre realizările care ni s-au părut remarcabile. Dacă doriţi, puteţi veni cu propuneri, prin comentarii, pentru completarea listei prezentate aici.

Wendelstein 7-X

Oamenii de știință germani au anunțat recent că au ajuns la o etapă cheie în cercetările lor cu privire la energia care rezultă din fuziunea nucleară, odată cu lansarea unui reactor supranumit "soare artificial". Fizicienii de la Institutul Max Planck pentru fizica plasmei (IPP) au lucrat nouă ani la construirea dispozitivului numit "stellarator", care a costat până în prezent un miliard de euro.

Virusul gripei

Se pare că doctorii  încă nu au identificat şi descris exhaustiv modul în care organismul uman se apără împotriva microorganismelor. Un grup de cercetători din Danemarca, SUA şi Germania au descoperit recent o nouă componentă a sistemului imunitar: o reacţie imună rapidă care se declanşează înaintea oricărui alt mecanism cunoscut.

Mai mult de 9.500 de cetățeni din 12 țări din toată lumea (Barbados, China, Egipt, India, Indonezia, Mexic, Nigeria, Rusia, Serbia, Africa de Sud, Suda și Vietnam) au răspuns întrebărilor unui chestionar referitor la rezistența la antibiotice. Iată, în continuare, câteva dintre concepţiile greșite ale populaţiei lumii cu privire la folosirea antibioticelor.

E. coli (reprezentare artist)

Există bacterii în intestin care gestionează cantitatea de hrană pe care o ingerăm, producând proteine după fiecare masă și trimițând un semnal de sațietate creierului, potrivit unui studiu realizat de cercetători de la Institutul național al sănătății și cercetării medicale (INSERM) din Paris și de la Universitatea din Rouen.

Unul din 25 de clujeni lucrează în domeniul IT, arată cel mai recent studiu realizat de Clusterul iTech Transilvania by ARIES, cea mai mare organizație creată pentru industria IT&C locală.

Teoria relativității generale a lui Albert Einstein, care a schimbat complet modul de înțelegere a Universului și a celor mai exotice fenomene ale sale, împlinește în acest an o sută de ani, fără să își piardă din prospețime și fără ca vreunul din numeroasele experimente realizate pentru a o verifica să găsească vreo falie.

Phobos, una dintre cele două luni ale planetei Marte, se dezintegrează, conform unui nou studiu care ajunge la concluzia că fisurile lungi și subțiri apărute la suprafața acestui satelit sunt provocate de atracția planetei Marte și prevestesc sfârșitul acestei luni aflate pe o orbită mult prea apropiată de Planeta Roșie.

Robotul Pepper, un android de ultimă generație, și-a început munca de recepționer la o bancă japoneză din prefectura Fukoaka (sud-est), au informat miercuri mass-media locale. Robotul care se autoprezintă "Pepper număr 3, noul angajat", urează bun venit clienților la această sucursală bancară și le prezintă caracteristicile unor servicii financiare.

Anomalii termince - Marea Piramidă a lui Keops

Mai multe anomalii termice au fost observate în patru dintre marile piramide din apropiere de Cairo, printre care piramida lui Keops, a anunțat luni ministrul pentru antichități în cadrul unei conferințe de presă organizate la căderea nopții, la baza piramidei. Aceste prime rezultate ale analizelor termice efectuate de la lansarea misiunii "Scan Pyramids", la 25 octombrie, de o echipă de cercetători egipteni, francezi, japonezi și canadieni, deschid calea unei multitudini de interpretări.

Cercetătorii de la Universitatea Sapientia din Miercurea Ciuc au reușit să izoleze și să testeze, în premieră mondială, specii noi de bacterii care pot fi folosite la depoluarea mediului înconjurător, concluziile studiilor realizate în ultimii doi ani fiind făcute publice, vineri, în cadrul unei conferințe științifice.

Arheologii Muzeului Județean Mureș au reușit să scoată la lumină peste 600 de metri pătrați din termele sau băile Castrului Roman de la Călugăreni, prima clădire de acest fel identificată și cercetată pe teritoriul județului, în cadrul proiectului Limesul estic al Daciei Romane pe teritoriul județului Mureș.

O infrastructură energetică prin care să circule energie regenerabilă şi curată reprezintă una din modalităţile de a combate schimbările climatice, de a stabiliza preţurile pentru energie, de a diminua mortalitatea cauzată de poluarea aerului şi de a crea noi locuri de muncă. Totodată, acest procedeu reprezintă şi o provocare foarte dificilă. Mark Z. Jacobson, profesor de inginerie civilă şi inginerie a mediului la Universitatea Stanford, ajutat de colegii săi, a realizat un studiu în care explică modul în care fiecare din cele 50 de state ale SUA poate avea o energie 100% curată şi regenerabilă până în anul 2050.

Erupţiile solare au provocat dispariţia unei mari părţi a atmosferei marţiene în trecutul îndepărtat al acestei planete, distrugând un climat care a fost propice dezvoltării vieţii, conform unui raport al NASA care prezintă primele rezultate ştiinţifice ale misiunii sondei orbitale MAVEN.

Utilizatorii de internet din România se confruntă cu o nouă ameninţare cibernetică de tip ransomware, prin care li se solicită plata unei recompense pentru decriptarea unor fişiere.

MOO J1142+1527

O echipă de astronomi a descoperit prin intermediul a două telescoape NASA, WISE şi Spitzer, o aglomerare de galaxii extraordinar de îndepărtată, aflată la 8,5 miliarde de ani lumină distanţă şi care reprezintă cea mai îndepărtată structură cosmică observată în istoria astronomiei. Acest roi galactic cuprinde mii de galaxii, iar fiecare galaxie este formată la rândul ei din miliarde de stele. Galaxiile mai apropiate din acest roi sunt mai vechi şi mai mari decât celelalte (din roi), fiind rezultatul unor procese de canibalism galactic — de-a lungul timpului au înglobat galaxiile mai mici aflate în apropiere.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), prin intermediul structurii specializate, Agenţia Internaţională pentru Cercetarea Cancerului, a emis pe 26.10.2015 propria evaluare cu privire la probabilitatea apariţiei cancerului în urma consumului de carne roşie şi de carne procesată. Verdictul? Consumul de carne procesată este clasificat în grupul 1 - împreună cu carcinogeni cunoscuţi, cum sub asbestul, tutunul, arsenicul şi alcoolul. Carnea procesată duce la apariţia cancerului de colon şi este implicat în apariţia cancerului de stomac.