Definiţie: ADMITANŢA (eng. admittance)

Admitanţa este opusul impedanţei. Admitanţa măsoară cât de uşor este străbătut un circuit electric de curentul electric. Se notează cu Y şi se măsoară în Siemens (S).
Y = 1 / Z.

PROPUNE O DEFINIŢIE!

Definiţie: IMPEDANŢA (eng. impedance)

Impedanţa arată cu cât se opune un circuit electric la trecerea curentului electric. Se notează cu Z. Într-un circuit de curent continuu, impedanţa este formată din rezistenţă, notată cu R, dar într-un circuit de curent alternativ se va ţine cont şi de reactanţă, notată cu X, după formula: Z2 = R2 + X2.

PROPUNE O DEFINIŢIE!

Definiţie: ACTINOMETRU (eng. actinometer)

Actinometrul este un instrument utilizat pentru măsurarea intensităţii radiaţiei electromagnetice. Acestea se bazează pe efectul fotoelectric. Actinomentrul a fost inventat de John Herschel în 1825.

PROPUNE O DEFINIŢIE!

Definiţie: ACOPERIRE GALVANICĂ (eng. electroplating)

Acoperirea galvanică reprezintă o metodă de placare a unui metal cu un alt metal prin depunere electrică. În acest fel anumite obiecte dintr-un metal mai ieftin pot fi acoperite cu metale scumpe (argint, aur).

PROPUNE O DEFINIŢIE!

Definiţie: INSEPARABILITATEA CUANTICĂ (eng. quantum entanglement)

Inseparabilitatea cuantică reprezintă un fenomen contraintuitiv din fizica cuantică care se caracterizează printr-o misterioasă dependenţă între două sau mai multe particule elementare. De exemplu, două particule pot fi la mii de kilometri distanţă una faţă de cealaltă şi totuşi o acţiune asupra uneia dintre ele produce instantaneu efecte asupra celeilalte. Acest aspect este greu de acceptat prin prisma experienţelor noastre cotidiene şi în lumina fizicii moderne, care stabileşte ca limită a vitezei de deplasare a informaţiei viteza luminii în vid. Einstein a numit acest fenomen, în a cărui validitate nu a crezut,  "spooky action at a distance".

PROPUNE O DEFINIŢIE!

Poţi citi mai multe despre misterele lumii cuantice aici: Ciudăţeniile lumii cuantice

Definiţie: ACCELERATOR DE PARTICULE (eng. particles accelerator)

Acceleratorul de particule reprezintă o instalaţie utilizată de către cercetătorii din fizica nucleară şi a particulelor pentru a mări energia cinetică a particulelor încărcate electric.

PROPUNE O DEFINIŢIE!

Definiţie: ACREŢIE (eng. accretion)

1. (astronomie) Acreţia reprezintă acumularea de gaz şi praf, sub acţiunea gravitaţiei, în jurul unor corpuri de mari dimensiuni, precum stelele ori planetele.

2. (geologie) creșterea gradată a zonelor de uscat prin acțiunea curenților de aer sau a apei.

PROPUNE O DEFINIŢIE!

Definiţie: ACCELERAŢIE (eng. acceleration)

Acceleraţia reprezintă ritmul de creştere a vitezei şi se măsoară în m/s2.

Formula de calcul a acceleraţiei pentru un corp care se mişcă rectiliniu uniform este: a = (v1-v2)/t, unde a este acceleraţia, v1 - viteza iniţială, v2 - viteza finală, iar t - timpul.

Definiţie: ACCELERAŢIA GRAVITAŢIONALĂ

Acceleraţia gravitaţională este acceleraţia unui corp ce cade în câmpul gravitaţional al Pământului. Indică proporţionalitatea dintre greutate şi masa inerţială. Se notează cu g, având o valoare standard de 9,80665 m/s2.

PROPUNE O DEFINIŢIE!

Definiţie: ABSORBŢIE (eng. absorption)

Procesul prin care radiaţia electromagnetică, sunetele, fluxurile de particule se transform[ într-o altă formă de energie. De exemplu cedarea energiei luminii unui atom sau unei molecule.

Definiţie: ABERAŢIE (eng. abberation)

1. (optică) Defect al imaginii obţinute cu ajutorul unei lentile ori al unei oglinzi sferice. Defecțiune a unui sistem optic, care duce la obținerea unor imagini neclare, deformate etc.

2. (astronomie) Deplasarea aparentă a poziţiei unei stele ca efect al mişcării Pământului în jurul Soarelui.