Modul în care companiile aeriene stabilesc preţurile biletelor a dat naştere la nenumărate mituri. Acestea se referă la anumite zile în care ar fi indicat să cumperi ori la oferte care ar apărea în preziua zborului. Sunt şi teorii ale conspiraţiei care sugerează că sunt folosite "cookies" de companii pentru a manipula preţurile oferite. Ce e adevărat şi ce e fals? Cum se stabilesc, în fapt, preţurile biletelor? Care e perioada optimă pentru a-ţi rezerva un loc la un zbor? Iată cum decid companiile aeriene preţurile biletelor...

 



Clienții vor să facă cea mai bună afacere dpdv al preţului biletelor de avion atunci când îşi plănuiesc o călătorie ori concediul. Dar şi companiile aeronautice au aceeaşi dorinţă.



 

S-au făcut, într-adevăr, studii care au sugerat că în anumite zile preţurile sunt mai mici. Doar că nu e un consens privind o anumită zi. Într-adevăr, preţurile pot scădea oricând înaintea efectuării zborului, dar probabilitatea mai mare este ca crească odată cu apropierea zilei zborului, nu să scadă. Companiile aeriene prefer să aştepte un client care să cumpere un bilet la preţ maxim (de regulă, oameni de afaceri) în ultima zi, decât să scadă preţul înainte de ziua zborului. Nu, companiile aeriene nu folosesc "cookies" pentru a manipula ofertele de preţ; ajustarea preţurile în funcţie de fiecare client este dincolo de posibilităţile lor tehnice.

Este adevărat că stabilirea preţului biletelor în industria aeronautică presupune utilizarea unui sistem sofisticat.

Costul per pasager este cel mai mic (deci cel mai mare câştig pentru companii) atunci când toate locurile sunt ocupate; deci, dorinţa companiilor este de a vinde toate biletele. Este o cursă contra-timp şi, desigur, nicio companie nu doreşte să facă discounturi prea mari. Cumva, companiile aeriene au scopuri contradictorii: pe de-o parte, să maximizeze venitul, zburând cu avioane cu toate scaunele ocupate, pe de altă parte să vândă cât mai multe bilete la preţ maxim. Rezolvarea acestei probele se petrece în cadrul unui proces denumit "managementul randamentului" (eng. revenue management).


Companiile aeriene şi "coşurile". Politica preţurilor mici

Puteţi citi aici un articol despre cum funcţionează managementul randamentului. Pentru fiecare zbor ori rută (dacă vorbim despre deplasări cu mai multe aeronave), compania aeriană are un set de preţuri variabile - de la cel mai mare, complet returnabil, până la cel mai mic, fără posibilitatea de returnare. Jargonul pentru aceste preţuri diferite este "coşuri" (eng. basckets). Locurile pot fi interpretate ca mingi care sunt alocate diferitelor coşuri.

Alocarea iniţială a locurilor între "coşuri" (practic, loturi de locuri cu preţuri diferite. n.red.) este determinată de istoria zborului (date privind zboruri anterioare, care oferă indicii despre cât de bine se vor vinde biletele pentru un anumit zbor. n.red.). De exemplu, în săptămâna dinaintea Zilei recunoştinţei nu vor fi oferite tot atâtea bilete reduse ca în a treia săptămână din februarie.

 




Pe măsură ce biletele se vând, managerii de randament monitorizează şi ajustează alocarea biletelor între diferitele "coşuri" de preţuri. Dacă, de exemplu, vânzările sunt sub aşteptări, anumite bilete pot fi mutate în "coşul" cu preţuri reduse. Astfel de bilete cu preţuri reduse pot apărea oricând. Cu toate acestea, trendul normal este acela de creştere a preţului biletelor cu două sau chiar trei săptămâni înainte de ziua plecării.

Desigur, un călător vrea să ştie care este perioada optimă pentru a-şi cumpăra biletul pentru următoarea călătorie. O altă întrebare importantă este: de unde să cumperi biletul?

Companiile aeriene îşi distribuie biletele pe propriile site-uri web şi pe alte platforme de distribuţie, ceea ce înseamnă că uneori preţurile pot diferi în funcţie de locul în care te uiţi. Nu suntem siguri de ce apar aceste diferenţe. Explicaţia probabilă este aceea că anumiţi agenţi de turism nu au acces deplin la datele privind preţurile biletelor ale companiilor aeriene.


Când să faci rezervarea unui bilet de avion

Managerii de randament ai companiilor aeriene încep să se uite la rezervări cu circa două luni înainte de data zborului. Asta înseamnă că nu prea ajută să cumperi bilet cu mai mult de două luni înainte. Dar iniţial preţurile cele mai mici nu sunt disponibile. Dacă managerii de randament constată, cu două luni înainte de zbor, că vânzările de până atunci sunt sub aşteptări, atunci pot muta câteva bilete în "coşul" cu preţurile cele mai mici. Între două luni şi trei săptămâni înainte de zbor, ofertele de preţ rămân cam aceleaşi, cu o uşoară tendinţă de creştere. Cu toate acestea, aparent paradoxal, pot interveni reduceri importante în această perioadă. Aşadar, o monitorizare zilnică a preţurilor poate veni cu unele surprize plăcute.

Cu 2-3 săptămâni înainte de zbor preţurile încep să crească. Aceasta este perioada în care cei care merg în călătorii de afaceri încep să facă rezervări. Deşi sunt posibile reduceri şi în această perioadă, cel mai probabil orice amânare de rezervare a biletului va însemna o creştere a preţului plătit. De asemenea, aceasta este şi perioada în care diferenţele de preţuri sunt semnificative, în funcţie de locul în care verifici preţurile şi contractele pe care clienţii le au cu diverse companii aeriene.

De aceea, dacă verificăm preţurile cu trei săptămâni înainte de data zborului, e bine să nu amânăm cumpărarea biletului. E recomandabil să verificăm preţurile la mai mulţi agenţi de turism ori să intră pe site-uri dedicate pentru a vedea comparaţii între oferte (cum sunt kayak.com ori skyscanner.net). Desigur, se pot verifica şi site-urile companiilor aeriene.

În final, iată câteva sfaturi privind rezervarea unui bilet de avion, bazate pe cele menţionate mai sus:
- dacă intenţionezi să călătoreşti într-o perioadă specială (de Crăciun ori altă sărbătoare importantă), este recomandabil să cumperi din vreme biletul, cu trei săptămâni înainte cel puţin;
- monitorizează evoluţia preţurilor câteva zile, sperând că vei "pica" peste o super-ofertă, dar asta înainte de a intra în ultimele trei săptămâni.



Traducere după Airline prices