În Finlanda elevii învaţă despre beneficiile rigorii şi ale flexibilităţii, în acelaşi timp. Modelul finlandez, spun mulţi, este utopic. În Finlanda şcoala reprezintă centrul unei comunităţi. Şcolile asigură nu doar servicii educative, dar şi servicii sociale. Educaţia este despre crearea identităţii.

 

 

 

Citeşte şi: Cum funcţionează învăţământul în Coreea de Sud


Modelul finlandez: activităţi extracuriculare şi motivaţie intrinsecă

Cultura finlandeză valorizează motivaţia intrinsecă şi urmărirea interesului personal. În Finlanda programul şcolar zilnic este scurt, bogat în activităţi extracuriculare, pentru că finlandezii cred că partea importantă a procesului de învăţare are loc în afara şcolii.

 



O treime dintre materiile din liceu sunt opţionale, iar elevii pot alege la ce tip de examen pentru intrarea în facultate vor participa.

Aşadar - o cultură cu stres minim, care agreează o largă paletă de experienţe educative.

Dar rigoarea academică nu este abolită. Una dintre motivaţiile istorice pentru o bună educaţie vine şi din faptul că Finlanda a fost mereu situată între mari puteri europene.


Profesorii din Finlanda predau 600 de ore pe an, restul timpului fiind ocupat cu activităţi de pregătire profesională. În SUA profesorii predau 1.100 de ore pe an.


Finlandezii nu prea există în afara Finlandei. Acest lucru îi face să ia educaţia în serios. În ce priveşte limbile străine, orice elev învaţă finlandeza şi suedeza. În plus învaţă o altă limbă străină; de regulă, engleza, dar şi alte limbi, ca germana, franceza ori rusa.



Copii într-o şcoală din Finlanda cântând "The time is now" în Ziua de acţiune privind clima


Finlandezii împărtăşesc aceleaşi valori cu sud-coreenii când vine vorba de două lucruri: respectul pentru profesori şi realizările academice.

În Finlanda doar unul din 10 candidaţi pentru un loc în programele de pregătire a profesorilor reuşeşte. După o închidere în masă a facultăţilor cu profil pedagogic (80% dintre acestea), doar cele mai bune programe de pregătire au rămas, ridicând semnificativ statusul profesorilor. Astăzi profesorii din Finlanda predau 600 de ore pe an, petrecând restul timpului în cadrul unor programe de pregătire profesională, întâlniri cu colegii, elevii ori familiile acestora.

Traducere şi adaptare după Best education systems