Cu 50 de ani în urmă, atât Coreea de Sud, cât şi Finlanda (subiectul acestui articol) aveau sisteme de educaţie rudimentare. Finlanda era pe punctul de a deveni un copil vitreg din punct de vedere economic al Europei. Coreea de Sud era răvăşită de războiul civil.

 



Cu toate acestea, astăzi Coreea de Sud şi Finlanda sunt fundamental schimbate, iar sistemele lor de învăţământ sunt aclamate pentru rezultatele foarte bune obţinute de copiii din cele două ţări.

Deşi de succes, modelele propuse de cele două ţări nu sunt asemănătoare, ci mai degrabă opuse. Iată, în acest prim articol, cum funcţionează sistemul de învăţământ din Coreea de Sud.

 




Modelul coreean: hotărâre şi multă, multă muncă

De mii de ani în anumite părţi ale Asiei singura cale pentru a urca pe scara socio-economică şi pentru a găsi un loc de muncă sigur a fost aceea de a participa la o examinare (asigurată de un funcţionar, reprezentant al împăratului). Această examinare necesita o bună cunoaştere a domeniului funcţiei, iar participarea la aceasta reprezenta un adevărat ritual de trecere.

Astăzi, mulţi dintre cei care locuiesc în ţări confucianiste încă respectă realizările educaţionale obţinute prin examen.

Printre ţările lumii, sistemul de învăţământ din Coreea de Sud pare a fi cel mai dur, dar şi cel mai succes. Ţara a reuşit un lucru remarcabil: nivelul de alfabetizare este de 100%. De asemenea, Coreea de Sud se situează în fruntea clasamentelor internaţionale realizate pe baza testelor de performanţă, incluzând aici testele de gândire critică şi capacitate de analiză.

Dar acest succes vine cu un preţ: elevii sunt permanent sub o presiune enormă. Talentul nu este luat în calcul, pentru în cultura coreeană accentul se pune pe muncă şi preocupare.

Elevii studiază tot timpul anului, în şcoală şi cu meditatori. Dacă studiază suficient, atunci vor fi pregătiţi.



Părinţi sud-coreeni, rugându-se pentru succesul copiilor lor la examenul de intrare în liceu


Coreenii cred că această perioadă de pregătire neîntreruptă este necesară pentru a avea un viitor.

Nu doar părinţii exercită presiune asupra copiilor. Pentru că în Coreea de Sud sunt promovate ca valori indiscutabile ordinea şi conformarea, presiunea creată de comportamentul celorlalţi colegi de clasă stabileşte standarde înalte pentru toţi copiii.

Atitudinea pro-comunitate coreeană transpare încă din primele zile de şcoală. Clasele au un număr mare de elevi, spre deosebire, să zicem, de sistemul american. Dar în Coreea de Sud scopul profesorului este să aibă o comunitate în clasă, în cadrul căreia copiii să închege relaţii solide. În SUA accentul este, în schimb, pe dezvoltarea unei relaţii între educator şi copil.

În lumea modernă copiii trebuie să ştie cum să înveţe, cum să muncească şi că trebuie să continue şi după ce au eşecuri. Modelul coreean predă aceste lucruri.

Citeşte şi: Cum funcţionează învăţământul în Finlanda

Traducere şi adaptare după Best education systems