incalzirea globalaPământul transformă energia din spectrul vizibil, primită de la Soare, în energie electromagnetică în infraroşu, care părăseşte planeta încet deoarece este absorbită de gazele cu efect de seră. Atunci când oamenii produc gaze cu efect de seră această energie părăseşte Pământul chiar mai lent şi provoacă creşterea temperaturii Terrei.

 

 

Pe scurt, acesta este modul prin care se produce încălzirea globală.

Prin această descriere în 35 de cuvinte (n.t. în limba engleză) putem ajuta oamenii să înţeleagă ştiinţa din spatele procesului de încălzire globală precum şi schimbările climatice, a declarat profesorul Michael Ranney, un psiholog ce se ocupă cu psihologia cognitivă. Schimbările climatice globale par să se intensifice, având în vedere că s-a anunţat că luna noiembrie a fost cea de-a 345 lună cu temperaturi mai mari decât media secolului al XX-lea.

Cercetarea lui Ranney se concentrează pe modul de explicare şi de înţelegere a acestui proces în termeni atât formali, cât şi informali. Împreună cu studenţii Lee Nevo Lamprey, Kimberly Le şi alţi studenţi (cum ar fi Myles Crain) sau alţi colaboratori (cum ar fi Lloyd Goldwasser, Rachel Ranney şi profesorul de chimie Ronald Cohenel, printre mulţi alţii) el a studiat cât de mult înţeleg oamenii încălzirea globală şi cum se schimbă modul de percepere al acestui proces cu ajutorul unor explicaţii scurte ale fenomenului.

În lucrarea lor, intitulată „Changing Global Warming Beliefs with Scientific Information: Knowledge, Attitudes, and RTMD (Reinforced Theistic Manifest Destiny Theory), Ranney şi coautorii săi, Dav Clark, Daniel Reinholz şi Sarah Cohen, au chestionat 270 de persoane din San Diego pentru a afla ce ştiau (sau ce nu ştiau) despre încălzirea globală. Nici măcar o singură persoană nu a putut explica acest fenomen în mod corect chiar şi la un nivel elementar, a spus el.



Cercetătorii au propus o explicaţie de 400 de cuvinte care include cele 35 de cuvinte de mai sus, precum şi o serie de clipuri video (ce durează între 52 secunde şi 4 minute şi 45 de secunde) pentru a ajuta la înţelegerea fenomenului de încălzire globală. După numai patru zile de la data la care au fost lansate, aceste filme au însumat mai mult de 35.000 de vizualizări pe diferite site-uri.

Interesant, în cazul unor studenţi din California şi Texas care nu au avut anterior cunoştinţe în legătură cu motivul pentru care temperatura Pământului este în creştere sau aveau cunoştinţe limitate despre acest proces, prin citirea explicaţiei de 400 de cuvinte care a fost pusă la dispoziţia lor de cercetători ei au reuşit să înţeleagă ce reprezintă încălzirea globală şi cum se produce acest fenomen în prezent. Aceleaşi rezultate au fost obţinute şi cu alte grupuri de persoane (de exemplu, Clark, Ranney şi Felipe au obţinut aceleaşi rezultate cu elevi de liceu în anul 2013, etc.), inclusiv cu un eşantion de adulţi mai reprezentativ la nivel naţional. Clark şi Ranney au constatat recent că o serie de date statistice pertinente pot produce o schimbare semnificativă de atitudine în raport cu ştiinţa din spatele schimbărilor climatice.

Pentru a uşura înţelegerea clipurilor video acestea au fost traduse din engleză în diferite limbi de circulaţie internaţională. Lamprey, Le şi alţi studenţi, împreună cu Ranney, vor analiza, de asemenea, datele obţinute prin intermediul diferitelor site-uri unde acestea au fost postate pentru a înţelege care dintre ele au reuşit să transmită mai bine cunoştinţele despre încălzirea globală în rândul publicului larg.

Grupul de lucru condus de Ranney intenţionează, de asemenea, să efectueze diferite experimente pentru a determina care elemente din cadrul videoclipurilor sunt mai eficiente în acest scop. Teoria RTMD a lui Ranney care se bazează pe o mulţime de dovezi empirice şi cea care a inspirat explicaţia de 400 de cuvinte a fenomenului de încălzire globală şi clipurile video de prezentare este supusă, de asemenea, unor evaluări experimentale.

Explicaţia în 400 de cuvinte


Cum se produce fenomenul de încălzire globală şi efectul de seră?
sau
De ce oamenii de ştiinţă sunt preocupaţi de nivelul de dioxid de carbon (CO2), dar nu şi de cel al altor gaze precum oxigenul?

Oamenii de ştiinţă ne arată că activităţile umane modifică atmosfera Pământului şi determină creşterea temperaturii medii a acestuia. Care sunt cauzele acestor schimbări climatice?

În primul rând, haideţi să înţelegem ce înseamnă temperaturi „normale" ale Pământului: Atunci când Pământul absoarbe lumina Soarelui, care este în cea mai mare parte reprezentată de lumina vizibilă, el se încălzeşte. La fel ca Soarele, Pământul emite energie, dar pentru că el este mai rece decât Soarele energia sa care este emisă corespunde unor lungimi de undă din domeniul infraroşu. Gazele cu efect de seră din atmosferă (metan, dioxid de carbon, etc.) permit trecerea luminii vizibile, dar absorb lumina infraroşie ceea ce provoacă încălzirea atmosferei. O atmosferă caldă emite mai multă lumină infraroşie care are tendinţa să fie reabsorbită, probabil de mai multe ori, înainte ca energia în cele din urmă să se întoarcă în spaţiu. Deoarece în acest fel energia se menţine în apropierea Pământului un timp suplimentar, acesta va fi destul de cald pentru a putea susţine viaţa aşa cum o ştim. În schimb, Luna care nu are o atmosferă proprie este mai rece, în medie, decât Pământul.

Deoarece epoca industrială a început în jurul anului 1750, concentraţia de dioxid de carbon din atmosferă a crescut cu 40%, iar concentraţia de gaz metan a crescut cu 150%. Acestea au determinat o absorbţie suplimentară de lumină infraroşie, ceea ce a provocat în continuare o încălzire a Pământului peste temperatura sa medie (chiar dacă energia primită de la Soare a rămas, în principiu, la fel). Cu alte cuvinte, energia care ajunge pe Pământ persistă un timp mai îndelungat, ceea ce determină creşterea temperaturii medii a Pământului, aceasta fiind cauza schimbărilor climatice globale.

La nivel molecular, gazele cu efect de seră absorb lumina infraroşie deoarece moleculele lor pot vibra pentru a produce distribuţii asimetrice ale sarcinii electrice şi care corespund unor nivele de energie corespunzătoare diferitelor lungimi de undă în infraroşu. În contrast, gazele care nu produc un efect de seră (precum oxigenul şi azotul, adică O2 şi N2) nu absorb lumina infraroşie deoarece acestea au o distribuţie simetrică a sarcinilor electrice chiar şi atunci când vibrează.

Rezumat: (a) Pământul absoarbe majoritatea luminii pe care o primeşte de la Soare; (b) Pământul emite apoi energia luminoasă absorbită sub formă de lumină în infraroşu; (c) Gazele cu efect de seră absorb o mare parte din lumina infraroşie înainte ca aceasta să poată părăsi atmosfera Pământului; (d) Datorită acestei absorbţii scade viteza cu care energia se întoarce în spaţiu; şi (e) transferul mai lent de energie determină încălzirea atmosferei, apei şi a solului. Prin creşterea cantităţii de gaze cu efect de seră din atmosferă oamenii provoacă creşterea ratei de absorbţie a luminii infraroşii din atmosferă şi care conduce la încălzirea Pământului şi perturbă modelele climatice globale.

Rezumat pe scurt: Pământul transformă energia primită de la Soare sub forma luminii vizibile în energie electromagnetică în infraroşu, care părăseşte Pământul încet, deoarece aceasta este absorbită de gazele cu efect de seră. Atunci când oamenii produc gaze cu efect de seră această energie părăseşte Pământul chiar mai lent şi aceasta determină creşterea temperaturii Pământului.




Traducere de Cristian-George Podariu după global-words-seconds, cu acordul phys.org.