Figura 1

Similar informaţiei genetice codificată în ADN, informaţia chimică este codificată în atomii din structura moleculelor şi dictează comportamentul acestora. Progresele recente în proiectarea moleculară au permis sinteza de structuri moleculare ce pot fi optimizate pentru orice tip de aplicaţie. Capacitatea acestor compuşi de a recunoaşte şi a forma legături necovalente cu alţi compuşi organici, anorganici şi biologici se bazează pe principiul recunoaşterii moleculare, mecanism întâlnit în procese celulare, precum interacţia dintre centrul activ al enzimei şi analitul specific, interacţia anticorp-antigen, ADN-ARN etc.

(Timp citire: 5 minute)

Ştii că descoperirea unei metode de a crea amoniac reprezintă cel mai important factor responsabil pentru creşterea populaţiei lumii de la 1,6 miliarde (în 1900) la 7 miliarde? Dar că polietilena, cel mai prezent plastic de pe mapamond, a fost descoperit, accidental, de două ori? Probabil că nu ştiai aceste lucruri, dat fiind că, în comparaţie cu alte ştiinţe, chimia este un domeniu ignorat de public.

(Timp citire: 5 - 6 minute)

Sunt două tipuri de parfumuri în lume: parfumurile celebrităţilor, create pentru a realiza profituri rapid, până când capitalul de imagine al starului se prăbuşeşte, şi parfumurile clasice, create cu ingrediente scumpe. Dar chiar dacă anumite parfumuri au rezistat timpului, multe dintre ingredientele şi cantităţile utilizate s-au schimbat.

(Timp citire: 3 minute)

Singurele senzaţii pe care le receptăm la nivelul gurii sunt: dulce, acru, amar, umami şi sărat. Fără mirosul caracteristic, cafeaua ar avea doar un gust acru ori amar cauzat de acizii organici. Încearcă să verifici ce tocmai am spus când îţi bei următoarea cafea: blochează-ţi nările şi bea o gură de cafea.

(Timp citire: 3 minute)

Dioxid de carbonAtât oamenii, cât şi animalele expiră dioxid de carbon odată cu fiecare respiraţie. De ce acest lucru nu este considerat o ameninţare în ceea ce priveşte încălzirea globală?

(Timp citire: 5 - 6 minute)

ParfumCompaniile axate pe produse odorizante „miros” a bani mulţi! Atât cele producătoare de parfumuri, cât şi cele care elimină mirosurile neplăcute. În timp ce producătorii de parfumuri şi articole de toaletă sunt într-o perpetuă competiţie în încercarea lor de a descoperi miresme noi care să delecteze receptorii noştri olfactivi, există o altă ramură industrială importantă care este preocupată de apărarea consumatorilor de asaltul mirosurilor neplăcute.

(Timp citire: 3 minute)

Produse cosmeticePractic toată lumea este conştientă de legătura care există între colesterolul crescut în sânge şi declanşarea bolilor de inimă. Dar faptul că deseori colesterolul este folosit ca ingredient în produsele cosmetice ar putea fi o surpriză pentru mulţi dintre noi. De ce este folosit în acest mod şi de ce ne îngrijorează faptul că acesta este adăugat în astfel de produse?

(Timp citire: 2 minute)

ÎngheţatăSarea este folosită pentru a topi gheaţa, dar este, de asemenea, folosită la prepararea îngheţatei. De ce? Cum se face că în ţările calde adăugăm sare în aparatele folosite pentru prepararea îngheţatei pentru a împiedica îngheţata să se topească?

(Timp citire: 2 - 3 minute)

VinFlacoanele folosite pentru îmbutelierea băuturilor răcoritoare sunt fabricate dintr-un material plastic denumit polietilentereftalat sau PET. Acest tip de plastic este recomandat pentru băuturile răcoritoare. Nu şi pentru vinul de casă.

(Timp citire: 2 minute)

Lumea e ciudată... ştim oameni cu nume cel puţin bizare... se pune întrebarea: de ce să aibă numai oamenii astfel de nume?! Compuşii chimici ce au? În rândurile ce urmează vă prezentăm câţiva compuşi chimici cu denumiri cel puţin bizare.

(Timp citire: 2 - 3 minute)

RujAm primit o întrebare legată de conţinutul de plumb din rujuri. Pe eticheta acestor produse nu veţi găsi indicat plumbul, dar asta nu înseamnă că rujurile nu conţin plumb. Un lucru este cert: plumbul nu este adăugat în mod intenţionat.

(Timp citire: 2 minute)

Solutie de albitO doamnă se plângea unei vecine de o invazie de şoareci în locuinţa ei. Prietena, bine intenţionată, i-a dat o sugestie. Să amestece soluţie de albit cu soluţie de curăţat pentru toaletă într-un vas şi să lase mixtura în casă peste noapte. Doar că soluţia pune şi oamenii în mare pericol.

(Timp citire: 3 minute)

Carbune activFoarte mulţi oameni suferă din cauza mirosului neplăcut al picioarelor. Există însă un tip special de branţuri care susţin că pot rezolva problema. Ele folosesc un material remarcabil denumit cărbune activ. De ce "activ"? Aflaţi în continuare.

(Timp citire: 2 minute)

Producerea săpunului a început în secolul al XV-lea, la Veneţia, în secolul al XVII-lea, la Marsilia, iar în secolul XVIII s-a răspândit în întreaga Europă şi în America de Nord. Săpunul reprezintă amestecul de săruri de sodiu ale acizilor graşi (C12-C18), obţinut prin hidroliza bazică a grăsimilor.

(Timp citire: 2 minute)

Derivaţii halogenaţi sunt compuşii organici care conţin în molecula unul sau mai mulţi atomi de halogen. Aceştia au forma R-X (unde X poate fi F, Cl, Br sau I).

(Timp citire: 1 - 2 minute)

Compuşii organici care au în molecula lor una sau mai multe grupe amino ( -NH2 ) se numesc amine.

(Timp citire: 1 minut)

Acizii carboxilici, prin modificarea grupei funcţionale carboxil (-COOH), pot genera mai mulţi compuşi organici numiţi derivaţi funcţionali.

(Timp citire: 1 minut)

Fenolii sunt compuşi hidroxilici care conţin grupa hidroxil (-OH) legată de un atom de carbon dintr-un nucleu aromatic. Formula generală a fenolilor este Ar-OH.

(Timp citire: 3 minute)

Alcoolii sunt substanţe organice care conţin în molecula lor grupa hidroxil (-OH) legată de un atom de carbon saturat. Poliolii conţin în molecula lor mai multe grupe hidroxil legate de atomi de carbon saturaţi, câte una la un atom de carbon.

(Timp citire: 1 minut)

Chimie organicaAcizii carboxilici sunt compuşii organici care conţin în molecula lor o grupă funcţională carboxil (-COOH). Formula generală a acizilor carboxilici este R-COOH, unde R poate reprezenta atât un radical alchil, cât şi un radical aril. Detalii, în continuare.

(Timp citire: 3 minute)

Articolul de faţă face parte din seria lecţiilor introductive în domeniul chimiei şi constă dintr-o scurtă introducere în reacţiile de oxido-reducere (reacţiile redox), cât şi în tematica numerelor de oxidare.

(Timp citire: 4 - 5 minute)

Tabelul periodicÎn cele ce urmează vom vorbi despre structura atomului, spectrometrul de masă, cât şi despre tabelul periodic al elementelor, cunoscut şi sub numele de ”Tabelul lui Mendeleev”, după numele chimistului rus care l-a construit în anul 1869.

(Timp citire: 2 minute)

Votca este o băutura alcoolică ce are un aspect clar, identic cu cel al apei, neavând culoare sau miros specific. Conform unor studii efectuate de o echipă de cercetători şi publicate pe data de 21 mai 2010 în Journal of Agricultural and Food Chemistry, gustul acesteia poate varia de la o marcă la alta datorită interacţiilor dintre apă şi etanol, acea parte componentă a băuturii ce conţine o grupă funcţională de tip alcool.

(Timp citire: 1 minut)

Legăturile metalice sunt legături chimice ce se formează între atomii metalelor, cum ar fi magneziul (Mg), sodiul (Na) sau cuprul (Cu). Cea mai simplă teorie ce explică legăturile metalice spune că atomii metalelor cedează electronii de pe ultimul strat, pentru a forma cationi.

(Timp citire: 3 minute)

Legătura ionică este un tip de legătură chimică. Haideţi să vedem, pentru început, ce sunt ionii. Un ion este un atom, o moleculă sau un grup de atomi ce nu este neutru din punct de vedere electric. De exemplu, un atom care primeşte un electron devine ion negativ, iar un atom care cedează un electron devine ion pozitiv.

(Timp citire: 2 minute)

Legătura covalentă se defineşte ca fiind atracţia electrostatică dintre o pereche de electroni pusă în comun de doi atomi şi nucleele atomilor. De cele mai multe ori, o legătură covalentă e reprezentată printr-o linie între cei doi atomi.

(Timp citire: 3 minute)

Tabelul periodic al elementelor chimice (Mendeleev)Tabelul periodic al elementelor chimice a fost inventat de chimistul rus Dimitri Mendeleev, în 1869. La finalizarea sa, Mendeleev a lăsat spaţii libere, bănuind că vor fi descoperite şi alte elemente noi în natură, lucru confirmat ulterior.

(Timp citire: 4 minute)

Semn pericolAceasta este echipa noastră provocatoare de moarte, alcătuită din substanţe chimice. Include otrăvuri istorice, care au luat viaţa a milioane de oameni într-un mod sinistru, alături de câteva substanţe chimice care ar putea fi în casa voastră.

(Timp citire: 2 minute)

ChimieUn ansamblu de substanţe chimice sunt la echilibru dacă temperatura, presiunea şi compoziția chimică a speciilor sunt constante. Starea de echilibru nu înseamnă că în interiorul incintei în care se află speciile nu se întâmplă nimic. Din contră, se întâmplă foarte multe lucruri!

(Timp citire: 3 - 4 minute)

Chimie organica. AreneleArenele sunt substanţe organice numite şi hidrocarburi aromatice, conţinând în molecula lor unul sau mai multe cicluri de 6 atomi de carbon (nucleul benzenic). Arenele sunt mononucleare sau polinucleare, în funcţie de numărul de cicluri din molecula lor.