“Istoria ne arată că viaţa este un episod între două veşnicii ale morţii şi în acest episod gândirea conştientă durează doar o clipă. Gândirea este doar o explozie de lumină în mijlocul unei nopţi lungi. Dar această explozie este totul”. Aşa a definit celebrul  Henri Poincaré gândirea omenească. Unul dintre gânditorii omenirii a fost şi  fizicianul  Alexandru Proca, românul cu cele mai substanţiale contribuţii la dezvoltarea fizicii teoretice în secolul XX.

Eugen BădărăuStrăzile au nume generice (ca, de exemplu, Victoriei ori Revoluţiei), au nume de oraşe, au nume de ţări, de pomi. Cele mai multe poartă numele unor oameni. De cele mai multe ori considerăm că între numele unor străzi apropiate nu există nicio legătură.

Gheorghe LazărDespre şcoală, despre reformarea acesteia, se vorbeşte şi se scrie mult azi. Slujitorii şcolii de azi aplică soluţii sugerate sau impuse. În vremea fanarioţilor învăţământul se făcea în limba greacă şi era accesibil numai celor cu dare de mână.

secventa baze azotateGenomurile eucariotelor prezintă 10 clase generice de promotori ai genelor, conform unui studiu publicat în revista BMC Genomics de către 2 oameni de ştiinţă români: Dr. Paul Gagniuc şi Acad. Prof. Dr. C-tin Ionescu-Tîrgovişte.

Constantin BudeanuFolosim adesea expresii de forma "Luna asta a fost frig şi am consumat mult curent electric" sau "Trebuie să plătesc curentul electric". De fapt plătim energia electrică, adică puterea electrică consumată într-un interval de timp. Consumatorul casnic plăteşte energia activă.

Alexandru BuiaGrădina botanică este, azi, o instituţie de cultură şi o zonă de relaxare. Ca instituţie de cultură, ca spaţiu de cercetare a apărut încă din antichitate, grădina botanică  fiind “laboratorul” în care medicii  cultivau plantele de care aveau nevoie în tratarea bolnavilor.

Victor DaimacaLa finele lui 1943 Victor Daimaca trimite către Observatorul Astronomic din Bucureşti o telegramă: „Cometă nouă, mărimea a 8-a în Lynx, pe linia Alfa - Gemini - Ipsilon Ursa Mare, deplasare diurnă 2 grade spre omicron Ursa Mare“.

Eliza Leonida-ZamfirescuEliza Leonida Zamfirescu (n. 10 noiembrie 1887 - d. 25 noiembrie 1973), sora inginerului Dimitrie Leonida, este considerată prima femeie inginer din Europa. Aceasta a fost şefă a laboratoarelor Institutului Geologic al României. Iată-i povestea...

Spiru HaretÎn 1896 Spiru Haret, numit secretar general al Ministerului Instrucţiunii, a propus un proiect de reformă a învăţământului românesc. Noul proiect prevedea gimnaziul unic, divizarea cursului superior de liceu în secţiile clasică, reală şi modernă.

Ecovoiu Al. AlexandruGenome ARTIST este rezultatul unei colaborări interdisciplinare între cercetătorii Departamentului de Genetică ai Univ. din Bucureşti şi experţi IT ai Universităţii Politehnica din Bucureşti. Printre autorii software-ului se află Lect. Dr. Alexandru Al. Ecovoiu.

Radu Ionicioiu, PhDGraţie unui articol recent publicat pe site-ul nostru, am aflat despre o variantă a celebrului experiment cu alegere întârziată (delayed choice) propus de John Archibald Wheeler, variantă al cărei coautor este un cercetător român. Numele său: Radu Ionicioiu.

Statuie Carol DavilaÎn secolul XIX, preocupările pentru organizarea sănătăţii, formarea de cadre medicale, educaţia sanitară în şcoli şi instituţii se dezvoltă concomitent cu efortul de luminare a poporului, de schimbare a mentalităţii privind igiena personală, domestică şi publică.

Naveta spaţială legoPe 31 decembrie 2011 Raul Oaida, licean din Deva, a reuşit să lanseze cu succes o navetă spaţială din lego, care a urcat în atmosferă până la 35 km deasupra Germaniei (De ce Germania?  O să aflaţi imediat). O poveste interesantă, pe care trebuie să o citiţi (video inclus).

Adrian BejanÎntr-un articol publicat în American Journal of Physics, Adrian Bejan, profesor de inginerie mecanică la Duke University, SUA, susţine că una din cele mai mari invenţii din istoria omenirii a fost creată de natură şi a fost dezvoltată în insecte, păsări şi chiar în corpul uman.

Neutrini superluminiciVă prezentăm în continuare un interviu cu dl.conf.dr. Liviu GIURGIU, Facultatea de Fizică din cadrul Universităţii din Bucureşti, care îşi prezintă punctul de vedere privind rezultatele proiectului OPERA referitoare la neutrinii superluminici.

Vasile ErsekVasile Ersek, doctor în geologie şi oceanografie la Oregon State University şi actualmente cercetător la Oxford University, răspunde la câteva întrebări pe tema încălzirii globale, combaterii sale şi consecinţelor acestui fenomen planetar.

Bogdan OnacCercetător atât la Institutul Speologic din Cluj-Napoca, cât şi la University of South Florida din SUA, Bogdan Onac este primul geolog român care a publicat un articol ştiinţific în prestigioasa revistă Science. Citiţi în continuare un interviu cu Bogdan Onac.

Catalina CurceanuCătălina Oana Curceanu este prim-cercetător în domeniul fizicii particulelor elementare şi al fizicii nucleare, Laboratori Nazionali di Frascati, Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (Roma, Italia). Vă invităm să citiţi în continuare un amplu interviu cu dumneaei.

ClustomezogeniO colaborare recentă între cercetători de la Universitatea din Rennes şi Universitatea Bucureşti aduce în atenţie un nou concept din domeniul cristalelor lichide - clustomezogenii. Citiţi în continuare detalii despre acest nou tip de material.

Aurora SimionescuProbabil ca unii dintre cititorii noştri îşi mai amintesc de apariţia surprinzătoare a unei tinere de doar 24 de ani, Aurora Simionescu, la gala din 2008 "Zece pentru România". I-a fost decernat atunci premiul "Omul anului" de către ziarul Cotidianul.