Premiul NobelAdunarea Nobel de la Institutul Karolinska a decis astăzi să acorde Premiul Nobel pentru Fiziologie sau Medicină în anul 2013 lui James E. Rothman, Randy W. Schekman şi Thomas C. Südhof pentru descoperirile lor din domeniul mecanismelor ce reglează transportul veziculelor, un sistem de transport major din celulele noastre.

Reacţiile chimice au loc la viteza luminii, iar electronii sar de la un nucleu atomic la altul ascunşi fiind de privirile curioase ale oamenilor de ştiinţă. Laureaţii premiului Nobel pentru chimie din 2013 au reuşit să proiecteze cu ajutorul computerelor o ”hartă” a felului misterios în care operează chimia. Cunoaşterea detaliată a proceselor chimice permite optimizarea catalizatorilor, a medicamentelor şi a celulelor solare.

Higgs şi EnglertFrançois Englert şi Peter W. Higgs îşi împart premiul Nobel pentru fizică pe anul 2013, acordat pentru teoria ce explică modul în care microparticulele dobândesc masă. În anul 1964 cei doi savanţi au pus bazele acestei teorii, în mod independent unul de celălalt, Englert lucrând cu colegul său Robert Brout, decedat între timp.