premiul nobel pentru Chimie 2012La nivelul ochilor, nasurilor şi cavităţilor noastre bucale avem senzori pentru lumină, mirosuri şi arome. În interiorul organismului celulele au senzori similari pentru hormoni şi semnalizatori ca adrenalina, serotonina, histamina şi dopamina.

Premiul Nobel Medicină 2012Adunarea Nobel de la  Institutul Karolinska a decis să acorde Premiul Nobel  pentru Medicină 2012 cercetătorilor John B. Gurdon şi Shinya Yamanaka pentru descoperirea faptului că celulele adulte pot fi reprogramate să redevină celule stem imature, pluripotente.

Magicienii lumii cuanticeS. Haroche şi David Wineland au inventat şi perfecţionat în mod independent metode inovatoare pentru măsurarea şi manipularea particulelor individuale, păstrându-le caracteristicile cuantice, în moduri care până nu demult erau considerate ca fiind irealizabile.

Gurdon si YamanakaÎn acest an, John Gurdon de la Universitatea din Cambridge şi Yamanaka Shinya, care îşi împarte timpul între Kyoto University din Japonia şi  Gladstone Institutes din San Francisco, au obţinut Premiul Nobel pentru Medicină. Iată câteva detalii în cele ce urmează.