Tomas Lindahl, Paul Modrich şi Aziz Sancar au câştigat miercuri Premiul Nobel pentru Chimie 2015 pentru studii privind mecanismele de reparare a ADN-ului. Cercetătorul suedez Tomas Lindahl (77 de ani), de la Institutul Francis Crick şi de la Laboratorul Clare Hall, din Hertfordshire, Marea Britanie, alături de biochimistul american Paul Modrich (69 de ani), de la Școala de Medicină a Universităţii Duke şi de la Institutul Medical Howard Hughes, şi de omul de ştiinţă turc Aziz Sancar (69 de ani), de la Universitatea Carolina de Nord, SUA, au cartografiat, la model molecular, modul în care celulele repară fragmentele distruse de ADN şi cum contribuie astfel la păstrarea informaţiei genetice.

Coliziuni ale neutrinilor (Universitatea Columbia)

Takaaki Kajita şi Arthur B. McDonald au câştigat marţi Premiul Nobel pentru Fizică 2015 pentru descoperirea oscilaţiilor neutrinilor, fenomen care confirmă faptul că aceste particule au masă. Fizicianul japonez Takaaki Kajita, de la Universitatea din Tokyo, şi canadianul Arthur B. McDonald, de la Queen's University, au avut contribuţii cheie, conform Comitetului Nobel, la experimentele care au demonstrat că neutrinii îşi schimbă identitatea. Pentru ca o astfel de metamorfoză să se poată produce este necesar ca aceste particule să aibă masă.

William C Campbell

Premiul Nobel pentru medicină în anul 2015 a fost acordat unui număr de trei oameni de ştiinţă pentru rezultatele cercetărilor lor pe paraziţi. Deşi poate că nu par a avea una dintre cele mai incitante preocupări, aceşti cercetători sunt eroi discreţi care au schimbat viaţa a milioane de oameni de pe tot globul.

Premiul NobelAdunarea Nobel de la Institutul Karolinska a decis astăzi să acorde Premiul Nobel pentru Fiziologie sau Medicină în anul 2013 lui James E. Rothman, Randy W. Schekman şi Thomas C. Südhof pentru descoperirile lor din domeniul mecanismelor ce reglează transportul veziculelor, un sistem de transport major din celulele noastre.

Reacţiile chimice au loc la viteza luminii, iar electronii sar de la un nucleu atomic la altul ascunşi fiind de privirile curioase ale oamenilor de ştiinţă. Laureaţii premiului Nobel pentru chimie din 2013 au reuşit să proiecteze cu ajutorul computerelor o ”hartă” a felului misterios în care operează chimia. Cunoaşterea detaliată a proceselor chimice permite optimizarea catalizatorilor, a medicamentelor şi a celulelor solare.

Higgs şi EnglertFrançois Englert şi Peter W. Higgs îşi împart premiul Nobel pentru fizică pe anul 2013, acordat pentru teoria ce explică modul în care microparticulele dobândesc masă. În anul 1964 cei doi savanţi au pus bazele acestei teorii, în mod independent unul de celălalt, Englert lucrând cu colegul său Robert Brout, decedat între timp.

premiul nobel pentru Chimie 2012La nivelul ochilor, nasurilor şi cavităţilor noastre bucale avem senzori pentru lumină, mirosuri şi arome. În interiorul organismului celulele au senzori similari pentru hormoni şi semnalizatori ca adrenalina, serotonina, histamina şi dopamina.

Premiul Nobel Medicină 2012Adunarea Nobel de la  Institutul Karolinska a decis să acorde Premiul Nobel  pentru Medicină 2012 cercetătorilor John B. Gurdon şi Shinya Yamanaka pentru descoperirea faptului că celulele adulte pot fi reprogramate să redevină celule stem imature, pluripotente.

Magicienii lumii cuanticeS. Haroche şi David Wineland au inventat şi perfecţionat în mod independent metode inovatoare pentru măsurarea şi manipularea particulelor individuale, păstrându-le caracteristicile cuantice, în moduri care până nu demult erau considerate ca fiind irealizabile.

Gurdon si YamanakaÎn acest an, John Gurdon de la Universitatea din Cambridge şi Yamanaka Shinya, care îşi împarte timpul între Kyoto University din Japonia şi  Gladstone Institutes din San Francisco, au obţinut Premiul Nobel pentru Medicină. Iată câteva detalii în cele ce urmează.

EconomieCum sunt afectate produsul intern brut şi inflaţia de o creştere temporară a ratei dobânzii sau de o reducere a impozitelor? Ce se întâmplă dacă o bancă centrală face o schimbare permanentă în ţinta de inflaţie sau un guvern îşi modifică obiectivele pentru balanţa bugetară?

Premiul Nobel fizica 2011Continuăm povestea despre descoperirile care le-au adus lui Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt şi Adam G. Riess Premiul Nobel pentru fizică în 2011. Citiţi în continuare despre cum a fost înţeles faptul că expansiunea Universului este accelerată.

Premiul Nobel fizica 2011Adunarea Nobel a decis la 4 octombrie 2011 că Premiul Nobel pentru fizică va fi împărţit, jumătate revenindu-i lui Saul Perlmutter, iar jumătate împărţindu-se între Brian P. Schmidt şi Adam G. Riess. În continuare, povestea descoperirilor acestora.

Matematicienilor le place să se provoace cu probleme de puzzle şi logice. În timpul anului 1960, ei au început să insiste asupra mozaicurilor ce ar putea fi prevăzute cu un număr limitat de piese, astfel încât imaginea să nu se repete niciodată.

Dan ShechtmanPremiul Nobel pentru chimie (2011) a fost acordat lui Daniel Shechtman, pentru descoperirea cvasicristalelor, cristale cu o structură stranie, care încalcă regulile simetriei chimice. Citiţi în continuare interesanta poveste a descoperirii cvasicristalelor.

Premiul Nobel medicină 2011Adunarea Nobel de la Institutul Karolinska a decis la 3 octombrie 2011 că Premiul Nobel pentru Fiziologie sau Medicină va fi împărţit, jumătate revenindu-le lui Bruce A. Beutler şi Jules A. Hoffmann, pe de-o parte şi lui Ralph M. Steinman.

Wilhelm Conrad RontgenPremiul Nobel pentru fizică a fost acordat în anul 1901 fizicianului de origine prusacă, Wilhelm Conrad Röntgen "ca recunoaştere a eforturilor extraordinare făcute pentru descoperirea unor raze remarcabile". Este vorba despre descoperirea razelor X.

ADN În 1859 Charles Darwin publica "Evoluţia speciilor", carte care va revoluţiona modul de înţelegere a evoluţiei vieţii pe Pământ. Ulterior, această teorie va fi confirmată de cercetători, dar această confirmare se va face în mai multe etape, de-a lungul a 150 de ani. Acest articol trece în revistă istoria descifrării misterelor vieţii.

Premiile Nobel 2008
Daţi clic pe imaginea de mai sus pentru a descărca broşura.
Formatul fişierului este .pdf, iar dimensiunea 2 MB.

CimpanzeuIniţial boala ce astăzi este numită SIDA a fost considerată o boală specifică homosexualilor. Prin urmare, iniţial boala a fost denumită Gay Related Immunodeficiency. În curând s-a observat că afectaţi sunt și heterosexuali şi că infecţia nu se transmite doar pe cale sexuală.

Citiţi articolul anterior din serie

În 1947 Harald zur Hausen a avansat ideea că infecţia cu un tip necunoscut de HPV (Human Papilloma Virus) ar fi cauza pentru cancerul de col uterin. La acea dată se credea că un alt virus, Herpes Simplex, ar fi fost vinovat de acest tip de cancer. Atunci când Hausen a arătat în cadrul unei conferinţe ştiinţifice că a încercat în zadar să depisteze virusul Herpes Simplex în tumori canceroase şi că ar putea fi o bună idee pentru cercetătorii implicaţi în depistarea cauzei cancerului de col uterin să încerce să detecteze HPV, ceilalţi participanţi nu au fost entuziaşti deloc la auzul propunerii.

Human Papilloma Virus

Premiul Nobel pentru medicină 2008Premiul Nobel pentru medicină în anul 2008 a fost primit de Harald zur Hausen pentru descoperirea virusului HPV ce produce cancerul de col uterin şi de cercetătorii francezi, Francoise Barre-Sinoussi şi Luc Montagnier, care au descoperit virusul imunodeficienţei umane (HIV).

Premiul Nobel pt economie în 2008Premiul Nobel pentru economie în anul 2008 a fost acordat lui Paul Krugman pentru "analiza sa privind  modelele de comerţ şi localizarea activităţilor economice". Citiţi în continuare o scurtă analiză a contribuţiilor lui Krugman la teoriile economice ale sfârşitului de secol XX.

Dacă nu aţi citit prima parte a articolului, daţi clic AICI.

Episodul 1. Descoperirea proteinei fluorescente verzi

În 1955 Osamu Shomomura era asistentul profesorului Yashimasa la Universitatea Nagoya. Shomomura a primit ca sarcină de la profesor să descopere care este cauza strălucirii resturilor unei moluşte, Cypridina, atunci când sunt amestecate cu apă. În 1956, întrecând aşteptările, căci Shomomura era atunci doar un asistent neexperimentat, iar cercetările făcute deja de un grup american pe aceeaşi temă au eşuat, a descoperit proteina ce strălucea în molusca Cypridina. Imediat după publicarea rezultatelor cercetărilor, Shomomura a fost recrutat de Universitatea din Princeton, New Jersey şi a primit titlul de doctor de la Univesitatea Nagoya.

Ulterior Shimomura a început să studieze alte lucruri luminiscente în mod natural, printre care şi meduza Aequorea victoria, ale cărei extremităţi, atunci când este agitată, emit o lumină verde.

premiul nobel chimie 2008Premiul Nobel pentru chimie în anul 2008 a fost acordat pentru descoperirea (şi progrese privind folosirea) proteinei fluorescente verzi. Criptic nu? Pe cât de neinteresant poate părea la o primă privire, pe atât de incitant este în realitate rolul proteinei în ştiinţa modernă.

Premiul Nobel fizicaPremiul Nobel pentru fizică în anul 2008 a fost obţinut pentru progrese în domeniul asimetriei în fizica particulelor. Trei fizicieni au obţinut acest premiu în anul 2008, Yoichiro Nambu, Makoto Kobayashi şi Toshihide Maskawa. Pentru detalii privind descoperirile acestora, citiţi acest articol.

Premiul Nobel este cea mai prestigioasă distincţie din lumea ştiinţei. Premiile poartă numele inventatorului dinamitei, savantul şi omul de afaceri suedez Alfred Nobel, care şi-a folosit enorma avere punând bazele acestor extraordinare recompense. Instituţia Premiilor Nobel a luat fiinţă în 1895, când Alfred Nobel şi-a scris ultimul testament, prin care lăsa o mare parte a averii sale, aproximativ 9 milioane de dolari, pentru a recompensa anual oamenii de ştiinţă care aduceau cele mai spectaculoase contribuţii în domeniile lor de activitate.