(Timp citire: 2 minute)

Deşi încă subiect al dezbaterilor ştiinţifice, faptul că un copil învaţă mai bine o limbă străină decât un adult este considerat de mulţi psihologi drept un fapt bine susţinut de experimente. Chiar dacă un adult învaţă mai mult în prima fază, un copil învaţă mai bine (fără accent, construcţii native etc.) decât adulţii pe termen lung.

Care este teoria din spatele acestei realităţi? Se consideră că există anumite perioade esenţiale în "viaţa" creierului, pe care le de numim ferestre de oportunitate în cadrul acestui articol, care permit ca anumiţi stimuli să beneficieze de o sensibilitate sporită. Cu alte cuvinte creierul are anumite perioade în care anumiţi stimuli sunt favorizaţi.

Nu este vorba doar despre învăţarea unei limbi străine. De exemplu, dacă sistemul vizual nu funcţionează în mod corect de la naştere (subiectul are afecţiuni ale ochilor ori cataractă), vederea este afectată pe termen nelimitat.

Dar, întorcându-ne la limbile străine, probabil că un pas logic ar fi ca predarea limbilor străine să se facă cu o mai mare asiduitate la nivel de grădiniţă şi şcoală primară, dat fiind că aceasta este perioada în care limba străină este asimilată mai uşor şi mai bine.

Aceste ferestre de oportunitate sunt importante pentru că acestea nu sunt asociate în mod automat cu o vârstă fragedă. În fapt se pare că acestea sunt distribuite pe toate durata de viaţă a unui organism.

Dacă am putea identifica perioada în care ne construim stilul de luare a deciziilor, ne-am putea focaliza activitatea de predare a acestui subiect în funcţie de fereastra de oportunitate specifică. Poate, în felul acesta, am putea creşte calitatea decizională la cât mai mulţi şi poate s-ar reduce procentul celor care au o înclinaţie către teorii ale conspiraţiei.

Poate există perioade critice în care adolescenţii învaţă cum să interacţioneze cu cei de vârsta lor, iar acest lucru are ulterior influenţă asupra vieţii de adult.

Poate există perioade propice pentru predarea noţiunilor abstracte de matematică, iar acestea nu sunt coordonate în prezent cu programa şcolară.

Biologia perioadelor critice (eng. sensitive period biology) este un domeniu de cercetare bine stabilit. Rămâne ca rezultatele să se acumuleze şi acestea să fie introduse în modul în care educăm noile generaţii.

Credit imagine: rustkill.deviantart.com
Sursa: Wikipedia