Oamenii își modifică comportamentul lor offline de teama a ceea ce ar putea fi postat online. A-ți organiza prezența online presupune mai mult decât a evita să postezi acele imagini compromițătoare cu tine de la petreceri. Din ce în ce mai mult, oamenii își modifică comportamentul offline pentru a-și proteja reputația lor online.


Pentru a demonstra extinderea efectului „de răcire“ de pe Facebook, Ben Marder și colegii săi au cerut studenților să meargă la anumite evenimente, sub pretextul că reprezentă o companie de cercetare de piață. Odată ce Facebook a intrat în ecuație, oamenii au fost mai puțin tentați să meargă.

Am vorbit cu Ben despre studiu și despre acest efect.

ResearchGate: Ne puteți da o scurtă descriere a ceea ce a motivat acest studiu?

Ben Marder: Studiul a fost motivat de propriile mele experiențe; Mi-am schimbat comportamentul offline de teama a ceea ce ar putea apărea online. Am citit, de asemenea, despre faptul că tot mai puțini oameni merg topless pe plaje, de teama de a fi înregistrați cu camerele de telefon și postați pe social media.

RG: Care au fost rezultatele cercetării?

Jder: Am constatat că, în mod similar cu postările auto-cenzurate sau cu teama generalizată de a fi percepuți negativ online, oamenii sunt mai prudenți în comportamentul lor offline. De exemplu, oamenii evită fumatul sau consumul de droguri când sunt camere de luat vederi în jur sau tind să stea departe de persoanele care ar putea să-i facă geloși pe partenerii lor, pentru a evita apariția lor împreună pe social media. Am confirmat aceste descoperiri cu ajutorul unui experiment în care am aflat că simpla posibilitate de a posta fotografii online inhibă oamenii să dorească să meargă la un club de noapte.

RG: Ne puteți relata acest experiment?

Marder: Am acționat sub acoperire, pretinzând că suntem cercetători de piață pentru o companie numită UniversityTripz, care organizează excursii pentru studenți. Am oferit studenților posibilitatea de a merge în excursii de testare, dintre care una era la un club de noapte. Am constatat că odată ce au fost menționate postările pe Facebook ca o ocazie a călătoriei, oamenii au fost mai puțin tentați să meargă.

RG: Are Facebook un efect specific sau crezi că acesta este un efect mai larg?

Marder: Efectul se extinde la orice dispozitiv de captare mobilă. Cu cât este mai dezvoltată tehnologia de supraveghere care poate comunica acțiunile noastre online, cu atât comportamentul va fi mai rece. Oamenii chiar evită ascultarea melodiilor sau vizionarea de filme pe Spotify și Netflix pentru că nu vor ca prietenii lor să afle despre asta. Au existat, de asemenea, unele dovezi că răcirea a avut loc și atunci când camerele nu au fost implicate. O participantă a spus că nu mai putea face glume proaste pentru că prietenii ei le-ar repeta online și ar eticheta-o.

RG: Este acesta un fenomen nou?

Marder: Nu este neapărat nou, dar aceasta este prima constatare a lui. În esență, problema a crescut când sferele sociale s-au prăbușit odată cu expansiunea Facebook. De exemplu, oamenii nu păreau să simtă nevoia de a-și „răci“ comportamentul lor offline, când numai prietenii lor de la colegiu îi puteau vedea online. Problema este că și părinții și angajatorii pot vedea acum acest lucru, de asemenea.

RG: Cum poate cineva concepe și apoi construi persona* care ar dori să-l prezinte?

Marder: Oamenii oferă persona care îi prezintă într-o lumină pozitivă sau pur și simplu nu într-o lumină negativă, ei se gândesc la așteptările publicului lor din social media, apoi se afişează acea persona care acoperă toate aşteptările.

RG: Ce ar trebui să facă rețelele sociale pentru a atenua efectul de răcire?

Marder: Ele ar trebui să ofere oamenilor un control complet asupra a ceea ce este legat de ei online, prin setările de confidențialitate. Totuși, problema nu poate fi niciodată rezolvată cu adevărat, deoarece informațiile tale pot fi utilizate online de alții, chiar și atunci când tu însuți nu ai cunoștință despre aceasta.


*persona - imaginea prezentată de o persoană celorlaţi


Traducere de Maricica Botescu după social-media-extends-its-self-censoring-effect-offline