Simona Halep
Credit imagine: wikipedia commons

În ciuda mai multor studii care îi arată beneficiile, mulţi dintre cei care ar putea folosi metoda descrisă mai jos nu o cunosc şi, ca atare, nu o aplică.



Secretul este următorul: practicarea, în succesiune, pentru perioade scurte, a unor tehnici / exerciţii necesare pentru învăţarea / perfecţionarea unor abilităţi.

De exemplu, jucătorii de tenis, în loc să se antreneze după un program zilnic (o zi voleu, o zi "forehand", o zi "backhand") ar trebui ca în cadrul aceluiaşi antrenament să le alterneze pe toate trei.

La fel, un muzician, ar putea practica diferite procedee în cadrul aceleiaşi sesiuni de repetiţie.

Metoda presupune o renunţare la modul în care, în mod obişnuit, se desfăşoară învăţarea. De exemplu, în mod tipic jucătorii de tenis se antrenează pentru un singur procedeu în cadrul unui unui antrenament (oare cum o face Simona Halep? n.tr.).

Conform unui studiu realizat de Kelli Taylor  şi Doug Rohrer, "jucători de colegiu de baseball au practicat aruncarea folosind trei tipuri de mingi, antrenându-se atât separat cu fiecare dintre cele tipuri de mingi, dar şi alternând tipul de minge. Antrenamentul care a implicat alternarea mingilor a fost mai eficient. Un beneficiu similar s-a observat în cadrul unui studiu care a vizat aruncarea mingii de backet".


Un nou studiu arată beneficii dramatice ale alternării conţinutului învăţării şi când este vorba de matematică.

În cadrul unui studiu unii copii au fost învăţaţi în regimul clasic: au învăţat o tehnică matematică în cadrul unei lecţii şi apoi au practicat-o. Unui al doilea grup i s-au dat sarcini care au inclus întrebări ce presupuneau folosirea mai multor tehnici.

Rezultatele au fost impresionante. O zi mai târziu  copiii care au practicat mai multe metode au avut rezultate mai bune cu 25%. Testaţi o lună mai târziu, cei care au folosit metoda alternării metodelor au avut rezultate mai bune cu 76%.

Un potenţial dezavantaj al învăţării prin alternare este acela că poate părea mai dificilă la început.

Probabil că această metodă este mai eficientă pentru că obligă mintea să lucreze mai mult. În loc să înveţe o tehnică, pe care să o aplice apoi, mintea trebuie să caute soluţii încontinuu şi să identifice tehnica adecvată.

Studiul a fost publicat în Journal of Educational Psychology.


Traducere după The secret to better learning cu acordul editorului